Sommerfugl - jeg saver skævt.

Hej.
Jeg vil gerne save nogle sommerfugle ud, som på sigt kunne bruges som bindeled mellem 2 stykker træ.
Jeg benytter egetræsplanker som jeg saver sommerfuglen i. Cirka 10 cm lang, 5 cm bred og 2,6 cm dyb.
Når jeg saver så starter det meget godt. Men når jeg til sidst vender den om, så passer punkterne ikke. Hvad er det jeg gør galt!? (Udover at jeg på en eller anden måde saver skævt selvfølgelig)
Jeg har efspørger gerne råd, hjælp og vejledning. Jeg har vedhæftet billeder som illustrer det. Den ene side bliver okay, men når jeg vender den har udskæringernes linjer ikke ramt hinanden på bagsiden.
På forhånd tak.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her på bagsiden opstår problemet som sagt.
Det tyder på at du ikke saver vinkelret på træet. Prøv at kontrollere med en vinkel.

Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Præcis, jeg har prøvet med en vinkel, og der er lidt luft imellem når jeg sætter  på. Er der nogen der har bud, råd og vejledninger til at kunne save mere vinkelret? Synes nu nok jeg ellers kan save, - men denne volder mig lidt udfordringer.
Prøv at justere savstillingen ved at kontrollere med vinklen. Sav lidt og tjek igen. Øvelse gør mester.

Søren O
Du skriver "bruges som bindeled mellem 2 stykker træ". Når årerne vender som de gør i din sommerfugl, er der ingen trækstyrke i den. Men det har jo intet at gøre med at saven saver skævt. Bruger du båndsav eller håndsav? Er det håndsav, så er det træning og øvelse og hele tiden lede efter årsagen.
Ja, det var heller ikke et rigtig godt svar.

Venlig hilsen
Knud
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak til jer begge. Jeg tager rådene med mig og er glad for at der “bare” skal øves. :)
Søren, når du siger save i vinkel, mener du at kontrollere at den er sat korrekt i skruestikken, så jeg saver lodret ned?
Knud, tak for inputs. Jeg saver med håndsav. Jeg er forholdvis ny i gamet, så tak for rådet om at sommerfuglen selvfølgelig skal laves så årene vender modsat - godt det “bare” er et par øve-klodser :)
Det med åreretningen var også det der fangede mit øje først.
Ved at årene går på tværs, har sommerfuglen et svagt punkt der hvor den er tyndest og vil derfor knække/revne hvis den udsættes for træk, så åreretningen skal vendes til den lange led.

MHT savning så gælder det om at holde sig meget tæt på stregen. Min gamle mester sagde altid man skulle save, så halvdelen af stregen stod tilbage.
Men du slipper ikke for at rette lidt til med et stemmejern og eventuelt lidt sandpapir, så du får helt skarpe kanter.

Hvis du skal nedfælde sommerfuglen i en tykkere bordplade (så den ikke går hele vejen igennem pladen) er det vigtige at du laver sommerfuglen først, så streger op (gerne med en kniv) efter den og derefter stemmer hullet ud.
Når du så har lavet hullet, så fjerner du kanter/hjørner på undersiden af sommerfuglen så den bedre kan glide ned i hullet og limen har et sted at løbe hen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tusind tak for råd og forklaringer Henrik. Jeg vil benytte præcis den tilgang når jeg når dertil. Det er kanon dejligt med alle de gode råd!
Du skal sørge for at saven er helt vinkelret i forhold til dit emne. Det kan du kontrollere med en vinkel. Prøv at forestille dig en rundsav hvor savklingen ikke er helt vinkelret i forlold til sålen - den saver heller ikke i vinkel.

Søren O
Men husk at sommerfuglen gerne må gå i stramt. Så skal den bare lige have et par dask med den store hammer med en slå klods imellem.
Papirskabelon og opstregning på begge sider af klodsen er ikke at snyde.
Og få så fat på en japansk sav og skarpt stemmejern til de små finurligheder du kaster dig ud i. 

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også