Trykprøvning af gulvvarmeslager på 1 sal inden påfyldning

Hej
Vi er ved at total renovere vores 1 sal og der er lagt gulvvarme slanger ud i alle rum(med alu varmeforedlingsplader osv) og så er der skruet en 12 mm gulvspånplade ovenpå efter anvisningerne.
Jeg er nu snart klar til at slutte til. Men kunne godt tænke mig at teste inden jeg fylder vand på at jeg ikke er kommet til at drøne en skrue igennem en slange et sted. Jeg synes jeg har været super påpasselig og omhyggelig. Men ville godt nok være træls at fylde vand på og så opdage en utæthed med vand i hele huset til følge...

Så håber der er en der kan vejlede i hvordan man kan trykprøve med luft inden påfyldning af vand?
Eller hvordan man bør gribe det an.

Overvejer at købe eller leje en trykprøvningspumpe. Men er lidt i tvivl om fremgangsmåden og hvor meget tryk der skal på (kan læse der er meget delte meninger om det).

Mvh Kim
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
manometer og ca.3 bars lufttryk
Hvis du trykprøve med luft, så er det maks 0,5 bar.
 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja det er jo to lidt forskellige svar...
Men tanken er en trykprøvningspumpe i den ene ende og en manometer i den anden ende?
Og så lidt uenighed omkring antal bar...

og jeg vil jo egentlig bare tjekke for utæthed og ikke tryk som sådan...

Mvh Kim
Ja det var to forskellige svar,  på med et manometer og en kompressor og op til 0,5 bar, lad trykket stabiliserer sig og evt pump op igen hvis det er faldet lidt. Efter sidste påfyldning skal det være stabilt.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Epoxymanden skrev den 20-05-2020 11:43:18

Ja det var to forskellige svar, på med et manometer og en kompressor og op til 0,5 bar, lad trykket stabiliserer sig og evt pump op igen hvis det er faldet lidt. Efter sidste påfyldning skal det være stabilt.

Tak for hurtigt svar!
Men hvordan tænker du at koble sådan en 16mm pexslange på en kompressor og pumpe luft på?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Er slangerne ikke monteret på fordelerrøret endnu?

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Nej det er de ikke. Men det kan jeg meget hurtigt gøre hvis det er en fordel...
Men selv med fordelerrør - hvordan vil du så sætte tryk på med kompressor?
Du har vel af og påfyldning studse i den ene ende af fordelerrøret?

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Jeg tryk prøver med almindelig vandværksvand. Monterer med afspærrings haner i begge ender. I den ene ende er der T stykke imellem hane og slange, og på T stykke et manometer. Så skylles røret igennem så der ikke er luft i, Begge haner lukkes og manometer aflæses. Hvis den står på næsten samme værdi dagen efter så er det ok. Der kan være lidt difference hvis der er temperatur fald.
Med luft vil en lille utæthed tage meget lang tid om at vise sig. Vandtryk falder hurtig blot ved at en lille smule vand siver ud.
Men bruger du almindelig trykprøve apparat, så er den ene hane og manometer i den.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også