Opmuring af fritstående væg i fundablokke

Jeg skal have lavet en væg til vægdrivhus. H230 x L375. Jeg laver det i 15 cm fundablokke med armeringsjern. Er bare i tvivl om 2 ting. Er det egentligt bedre at lave fundament i beton først med armeringsjern vandret og lodret (i hele væggens højde), lade det tørre og sætte fundablokke efterfølgende eller smide fundablokke med det samme i 90 cm dybde/fast underlag og bygge det op sådan? Og skal jeg frygte at siden væggen er ret høj og ingen vinkler til at "binde" det, at det kan give sig lidt med tiden. Der er selvfølgelig ingen jordtryk men alligevel.
Any advice?

Startede som bygherre, blev til medbygger og til sidst selvbygger.... 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kom lidt beton i bunden( 4-5 cm.) og byg videre med fundablokke, som du fylder beton i efterhånden. De første skifter fylder du op med beton og sætter dem i  lod og vater. 

fase
Jeg synes ikke de fundablokke der gemmes nede i jorden gør noget godt, tvært imod. Grøften vil være lidt bredere for at få dem på plads, og dermed har du ikke fast jord til at støtte sokkel.
Jeg ville hælde beton i den gravede grøft, så det fylder helt ud til siderne og så have nogle stykker jern til at gå op i ca. 0,5 - 1,0 m højde ( så fundablokke kan løftes ned over jern.)
Så starter man med at stable fundablokke fra lige under jordoverfladen. og op i 3-4 rækker i højden. De fyldes med beton og man stabler igen. Der jokkes passende stænger ned så de går mindst 20 cm under dem der kommer nedefra.
Det vil altid være godt hvis du har en beton vibrator.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis