Opbygning af belægning omkring kloakbrønde

Hej

Jeg er ved at lægge fliser (40x40x5) rundt om vores hus. På de ene hjørne af huset stikker der 4 brønde op, som jeg er i tvivl om hvordan jeg skal komme rundt om.
Jeg vil gerne have at betondækslerne er lidt under flisernes niveau. 
Der er en betonkegle til hver af brøndene.

De 3 af brøndene er 35cm rør til henholdsvis kloak, regnvand og dræn, og skal som sådan ikke være tætte.

Er det meningen at dækslerne skal hvile direkte på betonkeglerne, og skal keglerne støbes fast, eller er det nok at stille keglerne i stabilgrus?

I den fjerde brønd (den hvide) sidder der en spildevandspumpe, der pumper regnvandet over i en af de tre andre brønde. Der sidder en tyk gummipakning rundt om den hvide brønd, som jeg går ud fra på en eller anden måde skal tætne brønden, men jeg kan ikke regne ud hvordan.

Skal gummipakningen stikke lidt over keglen, så dækslet hviler på pakningen, eller skal pakningen sidde mellem keglen og brønden så dækslet hviler på betonkeglen?

Det er meningen at man skal kunne servicere pumpen i den hvide brønd, så det skal være til at få dækslet af.
Jeg forestiller mig at der kan være lidt granit skærver rundt om dækslerne så de ikke bliver nødvendigt at lave helt præcise runde snit i fliserne.

Håber det er til at forstå, og at nogen kan hjælpe mig.

På forhånd tak
Jens

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville lave runde snit med ca. 0,5 - 1 cm afstand så det fyldes med fugesand. Så ses det ikke om det er knap så rundt. Netop med den kontrast som du opnår med granit skørver så ses kanten meget tydelig.
Du mærker op på flisen med en blyant og skærer ind fra begge sider så godt som du kan. Så skærer du på det vanskeligste stykke vinkelret ind imod opmærkning pr. 1-15 cm Så får du nogle små toppe som nemt knaldes af med en hammene Ved at skære fra oven medens vinkelsliber næsten ligge ned kan du nogen gange rette lidt på overkanten, som jo er det eneste som ses.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Keglerne skal bare stå i gruset og dækslerne skal ligge på keglen, så du skærer af opføringsrørene så de er lidt under dækslet. 
Gummipakningen er notmalt til at tætne mellem opføringsrøret og selve brøndbunden og jeg kan ikke tro det er meningen den skal tætne noget i toppen, medmindre det er fordi det er en pumpebrønd. Skulle den passe indvendig i keglen, skal den nok bare sidde i øverste rille.

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis