Regler (2002) for 12v loftspots og dampspærre

Hej
Jeg har forgæves søgt efter reglerne for dampspærre og bagboks for 12v spots.

Vi har et hus, hvor jeg efterhånden har været rundt ved nogle spots, for at reparere dem.
Der er ikke nogen boks bagved spots'ne - de er sat direkte i isoleringen, hvor der dog er skåret et lille hulrum.
Der er ikke sket nogen tætning ift. dampspærren, der er bare klippet et rundt hul.
Jeg har også mærket en smule træk.
Et andet sted, i en karnap, må der også være kommet en del kold luft, og dermed kondens på et spot - da jeg kan se noget korrosion, på selve spottet - ligesom ved vestenvinden kan jeg tydeligt mærke vind/træk.

Hvad sagde reglerne dengang? Dampspærren giver jo ikke megen effektv, når der er utæt ved spots.
Jeg har også set ovenfra, at dampspærren IKKE er tætnet til væggen/loftet - den ligger bare ud til væggen. Og med profillofter, så sker der også udveksling af luft til/fra loftrummet.

Er det noget man gå videre med ift. ejerskifteforsikring?


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker ikke at der var nogen lov for gennembrydning af dampspærre, men jeg løfter god nok øjnbrynene langt op når jeg læser om dine 12v spots uden bagdåse.... jeg ville personligt være langt mere bekymret over at de er installeret direkte i isolering, er de godkendt  til dette... jeg tvivler, jeg har som elektriker set utallige af disse 12 v installationer hvor bygningsdele/træloft,isolering og ledninger er blevet kraftigt svedne ledninger er ligefrem brændte og smeltede over, p.g.a. Af den varmeudvikling som dissse spots giver. Skal du endelig have fat i ejerskifte forsikring ville jeg gå efter at få de 12 v skiftet da de sikkert er installeret ulovligt. I starten da man begyndte med 12 v spot i lofter var der ikke nogen krav til bagdåser og det var i begyndelsen/midten af halvfemserne men kun i få år så kom de krav om bagdåser, med mindre at producenten specifikt havde skrevet at de var godkendte ti” installation direkte i isolering uden bagdåser, og kan ikke  mInden at jeg Er stødt på sådanne. I dag er stort set ALT230 v installationer direkte i isolering uden bagdåser da så godt som alle de spot der bliver solgt er godkendt til dette, Tror ikke at man kan få et spot i dag der ikke er godkendt til dette.

Hej
Jeg renoverede selv hus i 2008, hvor der blev brugt plastik bagdåser/kasser. Jeg læste dengang at man muligvis kunne bruge keramikkrukker.
Jeg skal have fundet noget mere om hvornår de krav blev indført, for ellers bliver forsikringen ikke til at tale med.


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Du kan evt. Kigge eleftersynsinfo.dk der står hvad der skal kigges efter ved elgennemsyn og hvornår de forskellige regler trådte i kraft eller blev ændret.
mfrost skrev den 20-05-2020 23:59:19

Du kan evt. Kigge eleftersynsinfo.dk der står hvad der skal kigges efter ved elgennemsyn og hvornår de forskellige regler trådte i kraft eller blev ændret.

 Tak for det


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Annonce
Nu ved jeg ikke hvor mange spots der er tale om.
Men du kan udbedre det til 28kr. Pr. Styk plus lidt fuge/dampspærre tape.

Safebox

Så du skal have en billig selvrisiko hvis det skal kunne betale sig at få forsikring ind over.

Hvis du kan komme til loftet let, er det jo bare at skære lidt isolering op, fuge boksen ned om spottet, og lægge isolering på igen.

Er spottet F-hat mærket må det monteres direkte i isolering, men det giver dig jo ikke nødvendigvis en tæt dampspærre.

I øvrigt:

"F-hat mærket er bortfaldet med den nye produktstandard EN-60598. Der er
dog en overgangsperiode frem til april 2012. De nye regler kræver, at armaturet
skal være mærket, hvis det IKKE må bygges direkte ind i brandbare eller
isolerende materiale"

Så hvis spot er fra før 2012 Skal det være mærket F-hat for at det må indbygges direkte. 

Elektronikteknikeren
Jeg tror nogle skal sløjfes, og andre erstattes af nye 230v 

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Lyder som en god idé med 230 v
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis