Bærende indervægge

Hej LDS folket

Er der på et fagligt grundlag, en bygningsingeniør eller andet, der udfra de vedhæftede billeder af indervægge opført af molersten, spærkonstruktion i et 60'er hus, kan oplyse om indervæggene evt. er bærende eller blot kan fjernes / flyttes?
Vh.
Henrik Abild Jensen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gitterspær er selvbærende. Men væggen er stabiliserende ud til facaden.

 

uldal skrev den 18-05-2020 15:23:04

Gitterspær er selvbærende. Men væggen er stabiliserende ud til facaden.

 Gitterspær er ikke altid selvbærende. Jeg har gitterspær og bærende vægge midt gennem huset. Jeg har fået en ingeniør til at lave beregninger ved at fjerne 4 meters væg, og det blev HEB120.


Et godt råd: Få fat i en ingeniør - de kigger tegninger igennem og det er kvit og frit, hvis det ikke er en bærende  eller stabiliserende væg.
Du kan ikke fjerne eller flytte alle vægge. De vægge der har enden ind mod facader, kan være stabiliserende, dvs modstår vindtryk, så facadevæggen ikke blæser ind.

 

Gitterspær er ikke altid bærende, men disse er symmetriske og der er  ikke nogle tænger der peger ned på en væg, så er de selvbærende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for svaret Erik

Hvad mener du præcist med at der ikke er nogle tænger der peger ned på væg?

\Vh
Henrik
Tængerne er de skrå stykker, der er mellem det vandrette stykke og det skrå stykke, der bærer taget.

fase
Tak Fabrin

Er det tænger jeg har markeret 1, 2, 3 og 4 på billedet?
Ja, det er rigtigt, og da det er symmetriske om midten, er det typisk selvbærende. Det vil sige, de lægger af på (holdes oppe af) ydermurene.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis