Gul varme i etage adskildelse mod uisoleret kælder.

Som nævnt i en tidligere tråd, har vi erhvervet os en fin 60 villa. Nu er planlægnings arbejdet gået igang, og derfor skal vi have undersøgt om det kan give mening at etablere let gulv varme.

Huset er 110kvm, med 70kvm kælder, og derfor 40kvm krybekælder (75cm høj).

Tænker det ikke er noget problem at smide 200mm ekstra mineraluld i krybekælderen hvor der idag allerede er 100mm. Gulvet mod kælder er så vidt jeg se kun isoleret med 50mm mineraluld. Da kælderen er uisoleret, frygter jeg at det hurtig bliver en dyr fornøjelse.
På sigt vil vi gerne have isoleret kælderen, men budgettet kommer ikke til at række i første etape.
Giver det mening at give sig i kast med gulvvarme i så fald? Og hvis ikke, hvilke muligheder har jeg? (Det er nummer 1 på ønske listen hos den bedre halvdel)

På forhånd tak
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er nummer 1 på din bedre halvdels ønskeseddel så er der vel ikke mere at diskutere :-)
Der vil selvfølgelig være varmetab i en uisoleret kælder men varmen ligger jo i kælderens loft, så varmetabet vil være noget mindre end hvis det havde ligget i gulvet, og hvis du går med planer om at isolere kælderen på sigt ville jeg lave gulvvarme i stueetagen. Kunne du evt. forberede gulvvarmen men beholde radiatorerne og bruge dem indtil du får isoleret kælderen?
perhans skrev den 18-05-2020 14:28:44

Hvis det er nummer 1 på din bedre halvdels ønskeseddel så er der vel ikke mere at diskutere :-)
Der vil selvfølgelig være varmetab i en uisoleret kælder men varmen ligger jo i kælderens loft, så varmetabet vil være noget mindre end hvis det havde ligget i gulvet, og hvis du går med planer om at isolere kælderen på sigt ville jeg lave gulvvarme i stueetagen. Kunne du evt. forberede gulvvarmen men beholde radiatorerne og bruge dem indtil du får isoleret kælderen?

Hej perhans, tak for dit svar.

Det kan du jo nok have ret i   

Det kunne man nok godt, Men ikke optimalt. Tænker du at der ikke vil være muligt at opnå tilstrækkelig varme? Der er 300mm i hulmur, og 300mm på loftet, så villaen er ellers okay isoleret. Vi skifter også vinduer til 3 lags. :-)

Det ligner en 300 mm ydermur så der er nok 100 mm i hulmur. Men måske er der lavet noget anderledes end tegninger.
Du kan jo hænge yderligere isolering under lofter i de udnyttede kælderrum. Jeg kan godt se at der ikke er mere end 222 cm lofthøjde, men det kommer jo så an på hvad kælder skal bruges til.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-05-2020 19:46:35

Det ligner en 300 mm ydermur så der er nok 100 mm i hulmur. Men måske er der lavet noget anderledes end tegninger.
Du kan jo hænge yderligere isolering under lofter i de udnyttede kælderrum.

Hej ev elmand,

Der står i energi rapporten.
"Ydervæg er ca. 300 mm hulmur med ½ sten tegl udvendig og tegl indvendig. Hulmuren er isoleret ved opførelsen. Konstruktions- og isoleringsforhold er baseret på ejers oplysninger."

Så jeg læste det som om der var 300mm i hulmuren, men det er jo nok slet ikke tilfældet så, øv. Så er udganspunktet slet ikke så godt som jeg regnede med.
Hulmurs tykkelse er så 30 cm minus 2 x 11 cm Altså 8 cm. Det er helt normalt i lidt ældre bygninger. Selv helt nye huse har vist ikke 30 cm i ydermur.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hulmurs tykkelse er så 30 cm minus 2 x 11 cm Altså 8 cm. Det er helt normalt i lidt ældre bygninger.

Tak for dit svar. 

Så kommer man måske ikke helt uden om at skulle lave en facade isolering også, 80cm lyder ikke af meget. Er det helt håbløst?  
 8 cm er ikke håbløst det er meget normalt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Alright. Jeg tror vi smider gulv varme i, så må vi leve med de ekstra varme udgifter ind til vi når kælderen og facaden :-).

Tak for alle jeres svar, og input.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis