Gevindbøsning revet ud af rundstok

Jeg skal reparere en stumtjener, som har været overbelastet.

Der hvor midterstangen møder den runde fod, er gevindbøsningen i bunden af stangen blevet revet ud.

D.v.s. hullet hvori bøsningen var monteret, er nu blevet for stort.

Jeg hat tænkt den lavpraktiske løsning, at forkorte stangen med ca. 8 cm., bore et nyt hul på ca. 10 mm. (jeg mener at kernen på bøsningen er ca 10 mm. - min skydelære er lånt ud p.t.) og skrue bøsningen ind igen - men betragter det som en nødløsning.

Men hvordan får jeg bøsningen til at "bide" i hullet? Er det en gangbar løsningen at skrue bøsningen på gevindet på foden (på den måde sikrer jeg mig, at gevindet ikke bliver fyldt op) og så lime bøsningen i bunden af stangen med fx. 2-komponent som Plastic Padding?
Det kræver selvfølgelig at stangen stives af i lod mens det hele hærder, og der er selvfølgelig den risiko, at fod og stang limes sammen hvis der er overskydende "Padding" - men det er en lille risiko af løbe, og så må man leve med, at stumtjeneren kun kan skille delvis senere.

Eller hvordan kan jeg "fore" hullet, så bøsningen igen kan "bide"?

Input modtages med tak.   

Træd ikke på mine ledninger :o)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb en 10 mm dybel eller hvad der passer stramt i hullet og lim det i. Derefter borer du et passende hul og skruer gevindbøsningen i.

fase
Bingo!
Takker skyndsomt.   

Træd ikke på mine ledninger :o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det letteste er at lime skruen fast med 2-komponent epoxylim - det holder både på træ og metal.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fino-dino! Har lige fået fingrene i nogle 14 og 15 mm. plug’s, så går ud og køber lim.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Husk det er dyvler af træ der menes. Ikke plast. 

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ups! Jeg havde fået indtrykket af, at man kunne bruge plastplugs i ”passende størrelse”, som blev limet fast.
Kan godt se, at man også kan fylde hullet med en 15 mm. dybel (limes fast), hvorefter der bores at nyt hul på 10 mm. til bøsningen.
Jeg overvejer lige.
Takker foreløbig for input’s. 👍😊
 

Træd ikke på mine ledninger :o)
Jeg vil klart anbefale Rantzau's løsning, fordi indskruningsbøsninger i endetræ er noget skidt og selvom man sætter en ny trædyvel i er problemet det samme, netop at man i princippet skærer alle træet årer over på tværs med skruens gevind. Find en bolt eller andet cylindrisk, der passer i gevindbøsningen og smør den med fedt, silicone eller andet slipmiddel, så man ikke limer den fast i gevindbøsningen , så har man styr på at bøsningen bliver limet lige i hullet. Desuden kan disse gevindbøsninger være ret vanskelige at skrue lige i, hvis ikke man har det rigtige grej og hvis man ikke borer den præcise diameter, risikerer man at det hele revner. Hvis du går med to komponent epoxy løsningen, holder den stumtjener med garanti din tid ud. 😉               Hilsen Johnny 

Johnny cnc
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også