Lejet i stykker når navet kom af

Hej. Da jeg fik navet av gik lejet desværre i stykker. Det kan byttes ud men det er lidt besværligt og det er helt nyt. Det ser ok ud. Kan man bara skubee det ind igen når navet skal på?
Hej. Da jeg fik navet av gik lejet desværre i... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal ikke være nødvendigt.Når centermøtrikken er skruet af så skal drivakslen kunne glide lige ud. Men måske skal fjederbenet løsnes fra ophænget, så der er plads til at få akslen ud.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
tror du så skulle finde en der bare ved lidt om dette
det skulle slet ikke have været skilt af
drivakselen kunne du trykke ud med fingrene hvis du bare havde taget et par bolter
Man kan vel løsne centermøtrikken og bærekuglen, så skubber man navet lidt ud med lejet siddende i. Og hiver aksel ud.
Men det må komme an på det specifikke køretøj.
Det er en god idé at starte værkstedstimen med en tur på YouTube. 

Elektronikteknikeren
ja det koster nogle gange lidt lærepenge , når man går i gang med noget man ikke ved noget om
en anden gang så spørg da før det går galt
Hvis akslen sidder fast i navet kan man slå den lidt med en hammer på selve gevindet hvor centermøtrikken sidder. Man skal så gøre det med centermøtrikken monteret, men skruet en smule ud så der er frirum bag den når der bankes. Man banker så på møtrikken og ikke gevindet. 

Elektronikteknikeren
Nu er det jo en tråd med nogle måneder på bagen...
Så hvad endte det ud med, skulle der et nyt leje til ?

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har osse lige fået skiftet både baghjuls lejer & forhjuls lejer på min Ford Mondeo 2.0 Stc. 2003 benz.

Man skal (anbefales) bruge en presse (20 Tons) for at få hele både nav & forhjuls lejet af og - jeg kan se på dit foto at den yderste kant af forhjuls lejet stadigvæk sidder på navet, og den skal af før du kan få et nyt leje på. Jeg brugte en vinkelsliber for at skære den ring af da den sad umådeligt godt og grundigt fast i begge sider.

Jeg brugte så en 20 Tons presse for at få de gamle lejer af & igen de nye lejer på igen samt navet. Man behøver IKKE at skille hele navet ad, bare for at få forakslen ud. Den burde nemt kunne komme ud/af uden de store problemer.

Man løsner styrekuglen for derefter at trække forbenet ud ad, på den måde kan man få trækakslen ud af navet. Og omvendt når den nye aksel skal på plads igen. Et stort koben er anbefalet for at trykke bærearmen nedad for at slippe styrekuglen. Værre er det når man skal have akslen ud af gearkassen, det kan godt være noget svært da akslen er "låst" fast af låseringe i selve gearkassen. Der brugte jeg ligeså et stort koben for at tvinge den ud af gearkassen. Men at få den nye aksel i, er som sådan nemt nok, man trykker bare til indtil det siger "Klik", så er den igen "låst" fast i gearkassen.

HUSK: Kom kobberfedt på trækaksler & nav FØR du monterer den i navet igen. Aksel bolten skal så moment spændes til ca. 240 Nm.   

Det rigtige værktøj er som bekendt, det halve arbejde.   

Mvh.

Spooky.M
--------------------------------------------------------------------------
■- Hvis det er nemt at lave, så få dog andre til det -■
Brugte du presse mens hele hjul "gaflen" sidder på bilen?

Spooky.M skrev den 11-10-2020 12:22:20

Jeg har osse lige fået skiftet både baghjuls lejer & forhjuls lejer på min Ford Mondeo 2.0 Stc. 2003 benz.

Man skal (anbefales) bruge en presse (20 Tons) for at få hele både nav & forhjuls lejet af og - jeg kan se på dit foto at den yderste kant af forhjuls lejet stadigvæk sidder på navet, og den skal af før du kan få et nyt leje på. Jeg brugte en vinkelsliber for at skære den ring af da den sad umådeligt godt og grundigt fast i begge sider.

Jeg brugte så en 20 Tons presse for at få de gamle lejer af & igen de nye lejer på igen samt navet. Man behøver IKKE at skille hele navet ad, bare for at få forakslen ud. Den burde nemt kunne komme ud/af uden de store problemer.

Man løsner styrekuglen for derefter at trække forbenet ud ad, på den måde kan man få trækakslen ud af navet. Og omvendt når den nye aksel skal på plads igen. Et stort koben er anbefalet for at trykke bærearmen nedad for at slippe styrekuglen. Værre er det når man skal have akslen ud af gearkassen, det kan godt være noget svært da akslen er "låst" fast af låseringe i selve gearkassen. Der brugte jeg ligeså et stort koben for at tvinge den ud af gearkassen. Men at få den nye aksel i, er som sådan nemt nok, man trykker bare til indtil det siger "Klik", så er den igen "låst" fast i gearkassen.

HUSK: Kom kobberfedt på trækaksler & nav FØR du monterer den i navet igen. Aksel bolten skal så moment spændes til ca. 240 Nm.   

Det rigtige værktøj er som bekendt, det halve arbejde.   

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis