Kogeplade med emfang - dur det ?

Hej alle

Står for at lave køkken hvor vi overveje en induktionsplade med indbygget emfang ... Feks Nikola Tesla modellen
https://youtu.be/qRJnwlwvH2g

Men dur det ? Kan det klare 4 store gryder på et komfur , eller fiser halvdelen videre op i loftet ?

En test fra '18 var ikke for positiv

Glæder mig til jeres input

Martin. 
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pop efter min mening. Er det ikke også kun med regenerering?

 

Fidusen jeg kunne se i det er at man slipper for at lave el i loftet samt nyt aftræk ( vi skal ha lavet en køkkenø ) . Derudover slap man for at der hænger en klods midt i rummet ... Men har som sagt ingen erfaringer med det, og søger det derfor ... Ingen fidus i det hvis det ikke virker 
Der har været mange måder at lave det på. Voss havde for 25 år siden et modul der løftede sig op imellem 2 x 2 kogeplader og sugede fra denne tårn. Vores søn har en suger der løfter sig op lige bagved kogeplade. Der er andre fabrikater der har noget lignende. OG SMART ER DET. Men man skal indstille sig på at det kun tager 1/2 delen af dampene.
Dampe og varme vil opad så der skal ret meget sug til for at ændre den naturlov.
Der siges i videoen at der suges med 5 m/ sec Og der går jeg ud fra at det er i selve rør mundingen. Får at suge ret stille stående røg så regner man med at der skal være en lufthastighed på mindst 0,5 m/sec. Hvis man så tager arealet i suge studs og dividere med det areal der samlet er over gryderne, så vil der komme et resultat der er over faktor 10, Der er altså ikke en hastighed på 0,5 m/sec. i suge området.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
og såer der stor forkel på om den smider luften direte ud igennem et rør system eller om det er med regenerering i så fald er der sikkert indbygget et filter med aktivt kul for at fjerne lugt, den sender dog stadig damp og fugt ud i lokaet,dette filter  skal skiftes min 1 gang om året for at virke optimalt og koster ca. 1.000 kr. så smart men ALT FOR DYRT i driftsomk.

Det kan laves så det virker, men det skal bygges specielt til huset. Du er nødt til at lede luften ud af rummet og det kan de som regel ikke. Den bedste løsning er noget der ikke kører op og ned men er fast oppe. Så der skal jo laves en del installation i gulvet hvis det er en køkkenø du vil lave det i

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der hvor jeg har lavet det ( og hvor de ikke er helt imponeret over det ) ligger der en 200 mm rør nede i isolering under gulvet, ud igennem sokkel og hen i en tør brønd i et blomsterbed. Det er så lavet et pænt hætte over så det ikke regner ned i brønden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tjeck Bora ud. Det virker, men koster en del. Jeg har til dato ikke set en emhætte der er bare halvt så effektiv... Tag evt. I unoform og få en demonstration 
Jeg har ingen erfaringer med systemet, men jeg tror umiddelbart, at placeringen kunne være et problem, hvis der fx skal steges noget som "spratter" lidt.

/monza

... nok bedst til takeaway mad...

 

Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis