styring af gulvvarme med luft/vand varmepumpe

så er tiden snart kommet til at vi skal have installeret en luft/vand varmepumpe ( august måned ) har fået flere tilbud og de alle er næste ens. ham vi har valgt at gå videre med anbefaler en trådløs rumføler som skal styre det hele.

men jeg er tvivl. er det en god ide med en føler der skal styre der hele. tænker at værelserne skal være koldere og badeværelserne skal være varmere.

tænker selv på at montere håndhjul på alle ventilerne så jeg manuelt kan justere alle rum.

https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-gulvvarme-fordelerror-justeringshaette-handhjul-til-gulvvarme-fordeler-046556998?gclid=EAIaIQobChMIlbbQsK-76QIVj7d3Ch3B6gFdEAQYCCABEgKD1vD_BwE

tænker hvis jeg sætter det varmeste rum til fx 35grader fremløb og fuld åbent ventil så skal de andre håndhjul vel bare tilpasses den.

hvilken måde er bedst at styre varmepumpen på. en centralt placeret rumføler eller manuel styring med håndhjul eller noget helt tredje.

en central rumføler koster 4000kr. 9 stk håndhjul kan men købe til 200kr. 
så er tiden snart kommet til at vi skal have... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt undlade blandeshunt og så køre det hele med styring fra varme pumpe, når du ikke har radiatorer i din installation.. 
Når du skriver > 3 Kredse < så menes vel 3 fordeler steder, med flere kredse hvert sted. 
Men anyway det det så kommer an på er korrekt indregulering. Det vil sige at de største slange længder skal åbnes helt på " returen" og så skal de mindre lukkes forholdsvis. Men det kan sagtens være ok allerede nu. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja 3 x gulvvarme shunt med 2, 7 og 7 kredse. Men jeg vil af med blandesløjfe (shunt) da det går ud over flowet og varmepumpen styrer fremløb temperatur.
Men jeg vil gerne bevarer rumtermostater og gulvvarme styringen (Danfoss Icon).
Men jeg er i tvivl om der skal være en pumpe ved hver unit?
Mvh
Anker 
Der behøver ikke at være. pumpe ved hver unit. 
Der kunne ved andre installationer også nøjes med 1 pumpe, og så stadig have 3 fordeler steder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har hørt det før, men det må være en kraftig pumpe der skal bruges.

Mvh
Anker
Det behøver ikke at være en speciel kraftig pumpe. Det er jo helt normalt at pumper kan føre det rundt til alle radiatorer f.eks.
Det er ikke pumpers evt. manglende evner der er skyld i at der skal være ekstra pumper ved gulvvarme shunt. Årsagen er at man ønsker at køre med en lavere temperatur på gulvvarmen end der er på radiator anlægget i samme installation. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis