styring af gulvvarme med luft/vand varmepumpe

så er tiden snart kommet til at vi skal have installeret en luft/vand varmepumpe ( august måned ) har fået flere tilbud og de alle er næste ens. ham vi har valgt at gå videre med anbefaler en trådløs rumføler som skal styre det hele.

men jeg er tvivl. er det en god ide med en føler der skal styre der hele. tænker at værelserne skal være koldere og badeværelserne skal være varmere.

tænker selv på at montere håndhjul på alle ventilerne så jeg manuelt kan justere alle rum.

https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-gulvvarme-fordelerror-justeringshaette-handhjul-til-gulvvarme-fordeler-046556998?gclid=EAIaIQobChMIlbbQsK-76QIVj7d3Ch3B6gFdEAQYCCABEgKD1vD_BwE

tænker hvis jeg sætter det varmeste rum til fx 35grader fremløb og fuld åbent ventil så skal de andre håndhjul vel bare tilpasses den.

hvilken måde er bedst at styre varmepumpen på. en centralt placeret rumføler eller manuel styring med håndhjul eller noget helt tredje.

en central rumføler koster 4000kr. 9 stk håndhjul kan men købe til 200kr. 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ser flere huse hvor man ikke styrer gulvvarme med rumtermostater. Det gælder dog kun betongulve som er så langsomme at styre at man ikke vinder noget ved at ændre temperatur. Så man kan sagtens styre alene med fremløbs termostat. Det er den termostat der i normale tilfælde sidder ved blandesløjfe. Men i luft / vand varmepumpe  er den funktion indbygget.
Så skruer man lidt op om vinteren og ned om forår og lidt længere ned om sommeren. Så skal fordelingen justeres ind og der kunne de håndhjul være en god hjælp.
Men det er ikke det varmeste rum der skal skrues helt op, det er derimod det største rum (den længste slange )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Når det styres på den måde er der altid samme tilførsel af varme uanset om der er gæster, om solen skinner eller hvad. Så man skal være lidt obs på fremløbstemperatur. Men det fungerer fint de steder jeg har set det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tænker bare det er bedst fordi det er tung gulvvarme. hvis solen har bagt hele dage så bliver der hurtig varmt herhjemme og så er det rigtig koldt om aftene  da det jo tager evigheder om at varme op igen.

tænker også at det er bedst økonomisk på den måde, for at få mindre start stop på pumpen 
Det med pumpestarter er meget lille del af økonomien.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg har jordvarme og der er jo i princippet det samme.
Har støbte gulve over alt. 
Jeg styrer min gulvvarme med varmepumpen og lader den køre på temperatur kurve efter ude temperaturen. Så har ingen shunt foran min gulvvarme, det styrer varmepumpen på fremløbstemperaturen.
Det fungere fint her, har så strengregulering på alle mine kredse hvor flowet i de enkelte kredse er justeret alt efter hvor lange de er.
Har ingen rumføler, da den så vil skrue ned om dagen når solen står på, og så et gulvet koldt til aften, da det tager lang tid at regulere.

forstår ikke helt det med strengregulering. er det håndhjul du justere med på alle ventiler. 
ok. i princippet kunne man godt gøre det samme med håndhjul kun, men tænker det vil være lidt sværere at indstille. 
Har lige fået luft / vand varmepumpe. Huset er kun med gulvvarme. 3 kredse - garage, stueplan og 1 sal. Der er gulvvarme shunt med Danfoss Icon styring på hver kreds. Jeg vil gerne lade varmepumpe styre fremløbstemperatur (den kører med varmekueve), så jeg undgår blande shunt, men skal der stadig være en pumpe på hver kreds?
Er der nogen der har et billede af en gulvvarme kreds uden blandeshunt?
Jeg kan vel stadig bruge Danfoss Icon styringen uden blandeshunt?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis