Er det lovligt med 3-benet stikkontakt uden beskyttelsesleder/jordleder, hvis afdækning kun har 2 ben?

Jeg har flere stikkontakter, der har 3-ben, altså med beskyttelses-leder (i daglig tale jord), selvom der ikke er forbundet nogen leder til jord-benet, og der er ikke trukket nogen beskyttelsesleder.
Nu skal jeg snart have lavet en elrapport, og overvejer om det kan lovliggøres ved at sætte en afdækning på med 2 ben, som fx denne.

Min tanke var at installationen bliver lovlig, da ingen i så fald vil kunne tilkoble et apparat med jordben i den tro, at de beskyttes af jordlederen - ved I om det er korrekt antaget?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg _tror_ det er lovligt. Og det gør jeg fordi, at LK Fuga stikkontakt med USB-oplader kun sælges i en version med beskyttelsesleder. Man kan så købe en afdækning hvor der dækkes for hullet til beskyttelsesledningen. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg kan ikke lige forstå at du skriver at det er op,til den enkelte elektriker at vurdere om det er lovligt, reglerne er nu ellers ganske klare på det område. Her er hvad der står på elftersynsinfo
Fra 1. april 1994 skal der være virksom beskyttelsesleder til stikkontakter og andre tilslutningssteder i boligen.
I boliger opført før 1. april 1975, tillades beskyttelseslederen udeladt i den del af installationen, der anbringes inde i selve boligen (men ikke i fx garager, carporte, udhuse og i det fri).
I installationer udført frem til 1. marts 1994 og hvor der ikke var krav om fremføring af beskyttelsesleder, tillades anvendelse af stikkontakter med jordkontakt (installeret eller udskiftet) uden tilslutning til en virksom beskyttelsesleder. Tilladelsen var gældende frem til 28. februar 2009.
Fra 1. juli 2019:
.
Ved en udvidelse eller ændring af en eksisterende installation uden virksom beskyttelsesleder med højest to tilslutningssteder, tillades beskyttelseslederen udeladt. Tilladelsen gælder kun for installationer, hvor der i forvejen ikke er krav om beskyttelsesleder i installationen
Ved en udvidelse eller ændring af over to tilslutningssteder i installationer uden fremført beskyttelsesleder er kravet til fremførelse af beskyttelsesleder til stikkontakter og tilslutningssteder også gældende.
Tilladelsen til generelt at udelade beskyttelseslederen i boliger opført før 1. april 1975, er efter 1. juli 2019 ikke længere gældende.
Om din bolig så er lovlig det kan jeg ikke svare på da vi ikke ved hvornår den er installationerne er fra

mfrost: Det afsnit kender jeg godt.
Der er ikke jordkontakt i en stikkontakt når der kun er 2 huller i afdækning. Det er min fortolkning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Undskylder og er helt enig med dig, jeg læste det som om at det var op til div elektriker at vurdere om hans nuværende var lovlig eller ej og at det komme tokes forskelligt... læste vist tråden lidt for hurtig.
Annonce
Nu skal du forstå det helt rigtig så er du måske ikke enig alligevel. Han har stikkontakter med 3 ben men uden jordforbindelse.
Er nyere er det ikke lovlig. MEN kan man lovliggøre det ved at skifte den nederste afdækning så det fremstår med 2 huller


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene, mit hus er fra 1940 og installationen er meget gammel, så det lyder til at det kunne være ok.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis