Bærende vægge ud fra oprindelige arkitekt tegninger

Hej lav det selv,Endnu en gang har jeg brug for jeres viden. Vi har købt et hus fra 62, som skal have en større tur.

Vi har endnu ikke fået nøglen til huset, så vi går og planlægger. Vi har en drøm om at få et stort køkken alrum, desværre ligger der en kælder trappe imellem stue og køkken.
Tanken var at flytte trappen (hvortil, ved vi ikke helt endnu), men efter at have fået et kig på de gamle arkitekt tegninger, bliver jeg i tvivl om hvor vidt de er bærende.

Jeg har streget de vægge over som vi ønsker at fjerne, er der nogle kan gøre mig klogere på om vi kan forvente at kunne fjerne dem? Eller skal vi have en bygnings ingeniør ud og kigge på det.

Skal vi iøvrigt forvente at samtlige vægge i kælderen er bærende?
Stue plan.

Kælder.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt med forbehold. Umiddelbart ligner det desværre, at trappeskakten er bærende og at væggen mellem rummene er stabiliserende.

I kan nok lægge en IPE bjælke på langs af huset og fjerne trappevæggen. Formentligt vil i kunne fjerne køk væg mod stue direkte. Den stabiliserende væg er nok mere tricky. Det skal der beregning på. 

Mvh Troels
TRRA skrev den 16-05-2020 19:25:59

Alt med forbehold. Umiddelbart ligner det desværre, at trappeskakten er bærende og at væggen mellem rummene er stabiliserende.

I kan nok lægge en IPE bjælke på langs af huset og fjerne trappevæggen. Formentligt vil i kunne fjerne køk væg mod stue direkte. Den stabiliserende væg er nok mere tricky. Det skal der beregning på.

 Tusind tak for dit svar :-)


Ja det var også det jeg frygtede, kommer nok ikke udenom at jeg skal have en ingeniør på sagen.

Alternativt ville jeg bevare den yderste væg af trappe skakten. Som vist her. Så bliver spørgsmålet om den ene væg er nok.

Jeg kan ikke få øje på hvorfor trappeskakt skulle være bærende. Det er selvbærende gitterspær, og der er ikke etableret noget bærende midt i huset på de første 287 cm i stuen. (  3 spær ) Hvorfor skulle de næste spær så ikke kunne bære. De er ens alle sammen.
Man siger at der skal være en stabiliserende væg hvis en facade er op imod 8 m. Og der er kun ca. 6,2 m hen til næste væg nemlig den imellem køkken og forstue.
Så jeg ville ikke betænke mig og ville roligt tage de vægge væk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men mellem de to kamre, er der en stabiliserende væg. Kælderloftet er b etondæk, så skal I have en anden trappe, bliver der en del beregn8nger.

 

Hej Erik, du har sikkert ret, men det er ikke et typehus og det er fra 62. Tænker bare, at nogen har valgt tunge vægge af en årsag -for at støtte/stabilisere. Det er ikke noget jeg ville fjerne uden beregning. 

Mvh Troels
Annonce
Det er den tidligere ejer selv der har bygget huset, han var murermester. Kan det tænkes han bygget skillevægge op massivt fordi det var nemmere?
Jeg skal ikke afgøre om væggene er bærende, men det lyder hurtig som en stor omgang også med ny trappe, aflastning i dækket mellem kælder og stue mv.
Har i overvejet i stedet at flytte installationerne istedet?, hvis der er adgang nedefra også burde det være muligt at få flyttet kloak, vand mv. til en anden placering.
Så kunne i lave køkkenet til værelse. I stuen vælter i den lette skillevæg (den der ihvertfald er tegnet som let) for at få mere plads til køkken alrum, og samtidig vælter i den lette skillevæg mellem kammer og soveværelse.

Det giver tilnærmelsesvis samme størrelse af rum, de ligger bare andre steder i huset. særligt får i et værelse som ligger lidt væk fra de andre, hvilket måske også kan være meget rart?


Ask
askholme skrev den 17-05-2020 11:52:42

Jeg skal ikke afgøre om væggene er bærende, men det lyder hurtig som en stor omgang også med ny trappe, aflastning i dækket mellem kælder og stue mv.
Har i overvejet i stedet at flytte installationerne istedet?, hvis der er adgang nedefra også burde det være muligt at få flyttet kloak, vand mv. til en anden placering.
Så kunne i lave køkkenet til værelse. I stuen vælter i den lette skillevæg (den der ihvertfald er tegnet som let) for at få mere plads til køkken alrum, og samtidig vælter i den lette skillevæg mellem kammer og soveværelse.

Det giver tilnærmelsesvis samme størrelse af rum, de ligger bare andre steder i huset. særligt får i et værelse som ligger lidt væk fra de andre, hvilket måske også kan være meget rart?
Der var den sku! Den havde vi dælme ikke lige tænkt over. Det må jeg lige prøve at tegne op.
Du har ret med installationerne. Vi skal have varme pumpe på, så gas og vandvarme beholder skal vi ikke beholde. Så skal vi bare have en VVS til at trække kloak & vand igennem krybe kælderen.
Så kan vi lave et kontor i det gamle køkken.

Tusind tak!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis