opstigende grundfrugt - i vildrede

Jeg har et værelse (hus fra 1970) hvor vi altid har haft fugt/lugt problemer. Jeg har tidligere haft opbygget gulv med opklodset gulvstrøer med gulvvarme, isoleret med papiruld. Dampspærre på klaplag og op langs fundament.

Nu har jeg fjernet det hele og konstateret opstigende grundfugt i sokkelfundament.
Dette fik jeg udtørret med en affugter men efter flere uger hvor affugter kørte om dagen, så steg fugtigheden over natten til 50%.

Derfor besluttede jeg mig for at fjerne klaplaget og her kunne jeg konstatere at gruset under var lettere fugtigt. efterfølgende er fugtigheden steget til 80%.

Flise terrasse rundt om værelset (2 ydervægge), er endnu ikke etableret men vil minimum dække de første 3 meter rundt om.
Vi har nye kloaker og regnvandsafløb så disse er ikke utæt.
Huset ligger lavt, men jeg har hævet hele vores grund så vi nu ligger i niveau med naboerne så græsplænen ikke er "oversvømmet" om vinteren.

Jeg søger noget uvildig rådgivning fra én der ikke bare vil sælge deres eget produkt.
  • Jeg er i tvivl om omfangsdræn gør en forskel her, eller om man skal få sprøjtet noget fugthæmmer ind i sokkelfundament, eller noget tredje.
  • Jeg er i tvivl om når jeg laver det nye gulv om jeg skal lægge en dampspærre ind mellem isolering og støbt gulv, for jeg kan ikke lige se hvordan man skal fastgøre den når der skal være isolering mellem fundament og gulv.
  • Hvis der skal være isolering mellem sokkelfundament og gulv, så forstiller jeg mig der stadigvæk kan komme fugtgener den vej op? så kunne det svare sig at leve med kuldebroen for at lukke helt af mellem sokkelfundament og støbt gulv?

Nogen der har nogle gode råd eller kender en uvildig ekspert man kan hive fat i?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det luftfugtigheden i lokalet der er steget til 80% efter at du har fjernet klaplaget?
Du har tilfældigvis iķke vandrør eller afløb i nærheden af værelset, der kan være utæt? 

Mvh Troels
Nej det er der ikke, som nævnt så er der nye kloaker og regnvandsafløb fra november md.

Og vi har ikke nogen utætheder da vandmåler står helt stille når vi ikke bruger vand.

Det er jo mistænkeligt hvis der skulle være grundfugt kun under det rum. Vand skal jo komme et sted fra, og kommer det fra undergrunden burde det være et problem over det hele, så det må næsten være overfladevand eller kloak.

Nu skriver du nye kloakker, men er der overhovedet noget kloak i nærheden af det rum.
Typisk vil det være en utæt regnvandsbrønd der giver meget vand, hvis der står en sådan i nærheden. Er tagbrøndene også skiftet til pvc?

Bare kald mig BBB 
Annonce
Der er ret høj grundvandstand i vores område, men da vi fik lavet kloak havde vi faktisk lavere vandstand end resten af husene på vejen. De behøvede ikke at pumpe vand væk hos os.

Kloak ligger på den anden side af huset, dvs ca 15 meter væk. lavet i pvc.
Regnvandsafløb blev også udskiftet og er i pvc.
Baghave er hævet med 15 cm så vi nu er på niveau med naboer, mangler stadig at lægge 250m2 fliser i indkørsel og terrasse så hele det område er naturligvis 15-20 cm lavere end slut resultat.
I vinters samlede vandet sig på terrassen nær dette værelse og af samme grund pumpede vi det væk i regnvandsafløb ligeså hurtigt.
Men fugt/lugt problemerne har eksisteret i 5-10 år og det er også 8-10 år siden jeg lavede det gulv som nu er hevet op.
Det nærliggende badeværelse har næsten ikke været brugt de sidste 2 mdr. og der er heller ikke fugt på de sokler mod dette.
Køkkenet ved siden af har støbt gulv med 230mm isolering under og her er der ikke målt fugt hvor sokkel og gulv møder hinanden.

Den fremtidige terrassen bliver udvidet lidt i størrelse dvs vandet bliver bedre ledt længere væk fra huset, samtidig kommer terrassen op i niveau så vandet vi løbe ud i græsset. overvejer endda og lave en rist til afløb af ophobende vand for en sikkerhedsskyld.

Men hvis jeg ikke kan få fugten ud af gruset pga. høj grundvandsstand, hvad kan jeg så gøre for at undgå det går op i det støbte gulv eller i sokkelfundamentet?

Jeg har prøvet at grave et 90cm hul udenfor ved soklen og der mødte jeg ler, men ingen vand.

Ang. grundfugt andre steder i huset, så har der været lidt lugte gener andre steder men ikke noget vi har opfattet som opstigende fugt i sokkel og på ingen måde samme niveau som dette. Og disse er selvfølgelig blevet forbyggelsesbehandlet med skimmelhæmmende middel mv.

Hvor sidder din vandmåler, er den inde i huset, kunne det være forsyningen frem til vanduret der er utæt.

Vi prøver igen, i morgen --
vandmåler og fremløb til denne er i forhaven/indskørslen og værelset er i "baghaven" dvs mindst 15-20 meter derfra.

Er der nedløb fra tagrende på hjørnet ud for værelset? Det er almindeligt, at ”svanehalsen” vandlås i betonbrønde revner.

 

uldal skrev den 16-05-2020 19:13:14

Er der nedløb fra tagrende på hjørnet ud for værelset? Det er almindeligt, at ”svanehalsen” vandlås i betonbrønde revner.

 Ja men der er helt nye pvc brønde siden november. og foruden er der nyere tag fra 2015 og tagrender.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis