opstigende grundfrugt - i vildrede

Jeg har et værelse (hus fra 1970) hvor vi altid har haft fugt/lugt problemer. Jeg har tidligere haft opbygget gulv med opklodset gulvstrøer med gulvvarme, isoleret med papiruld. Dampspærre på klaplag og op langs fundament.

Nu har jeg fjernet det hele og konstateret opstigende grundfugt i sokkelfundament.
Dette fik jeg udtørret med en affugter men efter flere uger hvor affugter kørte om dagen, så steg fugtigheden over natten til 50%.

Derfor besluttede jeg mig for at fjerne klaplaget og her kunne jeg konstatere at gruset under var lettere fugtigt. efterfølgende er fugtigheden steget til 80%.

Flise terrasse rundt om værelset (2 ydervægge), er endnu ikke etableret men vil minimum dække de første 3 meter rundt om.
Vi har nye kloaker og regnvandsafløb så disse er ikke utæt.
Huset ligger lavt, men jeg har hævet hele vores grund så vi nu ligger i niveau med naboerne så græsplænen ikke er "oversvømmet" om vinteren.

Jeg søger noget uvildig rådgivning fra én der ikke bare vil sælge deres eget produkt.
  • Jeg er i tvivl om omfangsdræn gør en forskel her, eller om man skal få sprøjtet noget fugthæmmer ind i sokkelfundament, eller noget tredje.
  • Jeg er i tvivl om når jeg laver det nye gulv om jeg skal lægge en dampspærre ind mellem isolering og støbt gulv, for jeg kan ikke lige se hvordan man skal fastgøre den når der skal være isolering mellem fundament og gulv.
  • Hvis der skal være isolering mellem sokkelfundament og gulv, så forstiller jeg mig der stadigvæk kan komme fugtgener den vej op? så kunne det svare sig at leve med kuldebroen for at lukke helt af mellem sokkelfundament og støbt gulv?

Nogen der har nogle gode råd eller kender en uvildig ekspert man kan hive fat i?

Jeg har et værelse (hus fra 1970) hvor vi altid... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være opfugtningen i jorden fra noget der tidligere har været utæt. Ellers kan det jo være i er gået fra betonrør til plastik eller fiberrør i området, det vil ændre på vandmængderne i jorden i hele området og den vil helt sikkert øges

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt skrev den 16-05-2020 21:08:24

Det kan være opfugtningen i jorden fra noget der tidligere har været utæt. Ellers kan det jo være i er gået fra betonrør til plastik eller fiberrør i området, det vil ændre på vandmængderne i jorden i hele området og den vil helt sikkert øges

Det ER noget opfugtning i jorden, men tror det har været der de sidste mange år. Da det er et problem der har været der i mere end 10 år, dog er det først nu jeg har revet det hele op og fundet ud af det.

Derfor søger jeg også løsningen eller professionel uvildig rådgiver der kan give en løsning.
Vil absolut gerne købe mig til den rådgivning, men skal være en uvildig der ikke bare vil sælge sit eget produkt.



Måske skal du prøve at afvente lidt, da du skriver i har fået ny regnvandskloak i november.
Det er jo sandsynligt at det gamle var møg utæt, så nu er jorden i gang med at tørre op, og der kan jo nok lige gå lidt tid uden at jeg har nogen ide om hvor længe sådan noget tager.

Måske grave rummet ud så du er lige klar til den nye opbygning og så gå og holde øje med en fugtmåler hvordan det udvikler sig.


Bare kald mig BBB 
Jeg har fundet en uvildig fugt-ekspert / byggekonstruktør som kommer forbi og giver sin vurdering.  Det er det værd at få en professionel vurdering.
Du skriver, i tidligere indlæg, at du har gravet et hul udvendig på 90 cm.
Hvad med at grave et hul tilsvarende indvendig, nu da du har fjernet klaplaget, og se hvad der sker, om der kommer vand.
Når du har ler udvendig, et givent stykke nede, så burde du også have ler indvendig, i samme niveau, med mindre leret udvendig er opfyld.
Din skitse illustrerer, alt andet lige, noget lidt andet.
Hvis såfremt dit udvendige lerlag er opfyld, kan det virke som en forholdsvis tæt membran, således at grundfugten stiger mere op indvendig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis