Opvaskemaskinen tager for lidt vand ind

Har en Siemens opvaskemaskine som tager for lidt vand ind. Den tager kun ca 1/3 vand ind.
Vandtryk er fint. Sensor til vandstand virker også, for hælder jeg manuelt for meget vand i pumper maskinen noget af vandet ud og kører som den skal.
"Buffer" vandtanken er lidt mere kryptisk, kan se at vandet løber rundt som det skal i starten og efter noget tid begynder det at "kavitere"/lave luftbobler i toppen i cirkuleringsrøret. (Tænker det er en bevidst konstruktion som får maskinen til at lukke for vandet, det sker bare for tidligt.)
Nogen der har en idé?
(Har checket diverse tråde men de handler alle om at der ikke kom vand i maskinen.)
På forhånd tak. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har prøvet lidt det samme med en ny opvasker jeg installerede for to måneder siden.
1, den gav en fejl på vandmangel
2, ringer til min elinstallatør-nevø
3, Fejl rettet, den der moderne vandstop-ting der sidder sammen med omløberen skal helst hænge lodret som var den skruet på en hane, og min. 30 cm over gulvet
4, fik så fejl alligevel med vandmangel
5, det var så afløbet jeg havde monteret magen til den MEGET gamle opvasker.
6, Afløbet skal op gennem den der vandlås-ting ligesom på bag på vaskemaskinen

Prøv det, og undskyld punkt-beskrivelsen, men det er nogen gange nemmere sådan.


 Mvh Henrik

havde samme problem for 6 måneder siden. det var hanen/balofix der havde sat sig på grund af kalk. så da vi åbnede op for vandet skete der ikke noget. hanen fik et par dask med en hammer mens jeg drejede på håndtaget frem og tilbage det løsnede kalken og vandet strømmede igen 
Måske noget så simplet som en eller anden eco indstilling som man ved et uheld er kommet til at aktivere?

Bare kald mig BBB 
Tak for de mange forslag/kommentarer.
Skylder at sige at maskinen har været kørende i mere en 10 år uden problemer.
Problemet kom efter den ikke havde kørt i 2 uger i starten af Corona-krisen (Den har åbenbart også fået Corona).
Har haft skilt det meste og renset/afkalker.
1. Vandtrykket er fint (buffertanken fyldes hurtigt).
2. Fra buffertanken løber vandet ned i en "vandstands" anordning som virker ved at der hvor vandet, gennem en slange, løber ind en i maskinen skabes et lufttryk (når vandet ikke løber hurtigt nok væk) der påvirker en luftbælg som aktivere en sensor. Det får så maskinen til at stoppe med at tage vand ind.
3. Problemet er bare at lige så snart vandet begynder at rende ned i "vandstands" anordningen kommer der overtryk og vandindtaget stopper. (Forhindre jeg luftbælgen i at aktivere sensoren/pille ledningen til sensore af, bliver maskinen ved med at tage vand ind, som i hele tiden.)

4. Har renset slangen, filtre mm der hvor vandet løber ind i maskinen men lige lidt hjælper det.

5. Der sidder monteret endnu en lille slange i bunden af "vandstands" anordningen som jeg ikke lige kan finde ud af hvad bruges til. Det kræver at jeg skiller hele maskinen ad for at finde ud af hvor den går hen. Er problemet gemt her eller har jeg overset en eller anden lille luftkanal?

På vores snart 12 år gamle Siemens var det slangen mellem filteret i bundet, og vandniveausystemet i maskinens venstre side der var næsten stoppet. Den er let at komme til. Du skal ind i bunden - under lågen. Slangen er noget flexslange omtrent i 3/4" tykkelse. Der sidder blot en o-ring i enderne der tætner, så slangen kan let trækkes ud i begge ender.

Søren O
Tak for råd men det var heller ikke tilstopning af slangen. Nu har jeg så fået rodet så meget med det at vandbeholderen er blevet utæt, så køber en ny.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis