Hvordan sætter jeg flere batterier og ny inverter til

Har et solcelleanlæg med 4 batterier og en inverter til.
Inverteren er i stykker så har fået en ny hjem idag plus 4 100Ah gel batterier der skal tilkobles de 4 stk 56 Ah gel batterier jeg allerede har til solcellerne.
Hvordan kobler jeg de 4 nye 100 Ah batterier og den nye inverter til systemet????
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger helt af hvilken spænding (volt) du skal have ud til din inverter, samt hvordan du lader batterierne op.

Vi prøver igen, i morgen --
Kan du ikke tegne en skitse over, hvordan dine batterier er forbundet nu. Det er også væsentlig at kende spændingen på batterierne og, hvordan de er forbundet, for at kunne give et rimeligt råd. Opladningen foregår formentlig fra dine solceller over laderegulatoren.

fase
Har en Victron Smartsolar MPPT Solcelleregulator 100/20
Det er helt fint, at du har købt en Victron Smartsolar MPPT Solcelleregulator 100/20 , men du bliver nødt til at fortælle om dine nuværende batterier er koblet som 12 eller 24 volt, og om det er 12V batterier.

fase
Annonce
Det er 12 V batterier og de er sat sammen til 24 volt
Så skal du sætte dem sammen i par, hvor to batterier sidder i serie, så plus på det ene batteri forbindes til minus på det andet.
Så skulle du gerne have en plus og en minus pol ledig på hvert batteripar som forbindes til inverteren. 

Elektronikteknikeren
Ledig på hvert batteri par??? Forstår jeg ikke helt.
Hvordan undgår jeg at brænde noget af ved det og undgår at få stød
Jeg har lavet en simpel tegning over, hvordan batterierne skal kobles sammen og tilsluttes laderegulatoren. Altså plus fra batterierne til Batt + på regulatoren og minus fra batterierne til Batt - på regulatoren. Du får med garanti ikke stød af 24 volt.
                                            

fase
Hvordan skal jeg så sætte den nye inverter til batterierne???
Er der noget jeg skal passe på når jeg piller de gamle kabler fra de nuværende batterier
Har jo 8 batterier der skal sættes sammen. Mine 4 56Ah batterier med dem jeg har skaffet 4 stk 100Ah
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis