Hvordan sætter jeg flere batterier og ny inverter til

Har et solcelleanlæg med 4 batterier og en inverter til.
Inverteren er i stykker så har fået en ny hjem idag plus 4 100Ah gel batterier der skal tilkobles de 4 stk 56 Ah gel batterier jeg allerede har til solcellerne.
Hvordan kobler jeg de 4 nye 100 Ah batterier og den nye inverter til systemet????
Har et solcelleanlæg med 4 batterier og en... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ham der har sat det hele til siger at panelerne står som de skal på taget. Men vil selvføldig ikke brænde noget af ved at sætte det 3 panel op, som du mener kan ske. Hvordan vil det nedsætte effekten???
Tænker bare at til 8 batterier der skal vel mere power fra panelerne til at oplade batterierne hurtigt
Kan jeg så risikere at batterierne eller lade regulatoren brænder af, ved at der er for mange watt fra solpanelerne???
Havde du personligt selv sat alle 8 batterier sammen hvis det var dig???
Fik bare at vide at dem på 56 Ah der har 70% rest levetid, bliver trukket ned i styrke og levetid af de 4 på 100Ah der kun har 37-39 % levetid
Batterierne brænder ikke af. Slut panelet til og mål på strømmen.

fase
Men vil være sikker inden det sidste panel sættes op, for skal igen så bruge 700-800 kr for 2 beslag til panelet jo.
Men hvis det sidste panel ikke er nødvendigt, så er det jo spild af penge for 2 dyre beslag. Håber du forstår....
Annonce
Sammenkoble batt. Prøv at se her. Her ser det ud som om det ikke er godt med de gode og dårlige sammen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kolonihave tips skrev den 18-05-2020 00:53:57

Men vil være sikker inden det sidste panel sættes op, for skal igen så bruge 700-800 kr for 2 beslag til panelet jo.
Men hvis det sidste panel ikke er nødvendigt, så er det jo spild af penge for 2 dyre beslag. Håber du forstår....

 Egentlig har du købt en laderegulator, som er for lille til den effekt dine solceller i teorien kan afgive, så for en sikkerheds skyld skal du ikke sætte det sidste panel til. Da du måske ikke har mulighed for at måle strømmen fra de paneler, du har i forvejen må rådet være, at du ikke sætter det til. Sælg det.

Med hensyn til batterierne på 100Ah er det sådan, at jeg ikke selv har haft adgang til at måle på dem, så jeg kan ikke vide, om det passer, at de kun har en kapacitet på omkring 35% tilbage. Jeg kender heller ikke typen. Med et mener jeg, om det er startbatterier eller forbrugsbatterier osv. Hvis du ikke har lyst til at prøve, om de virker, kan du aflevere dem på genbrugspladsen, for de bliver nok svære at sælge, men som sagt, der sker ikke noget ved at prøve.

Kovas, der sker ikke noget ved at prøve, der er trods alt investeret 1600 kr. i batterier. Og det er ærgerlige penge at have smidt ud til ingenting. Jeg er klar over, hvordan batterier kobles sammen. Og det hedder ikke Ampere i timen men ampere gange timer. Så 2A i 3h giver 6Ah. Kapaciteten angives som Ah ved en afladetid på 20h. Så 100A  betyder en strøm på 100Ah/20h = 5A. Alle andre afladestrømme giver andre kapaciteter. En større strøm giver f.eks en mindre kapacitet.

fase
Du får for lidt ud af det, hvis du har dårlige batterier, men nu er det jo det du har, og der sker ikke noget ved at bruge dem.
Men skal du ud og købe igen så køb nye AGM batterier, de er beregnet til at blive afladet og ladet op igen, og har derfor meget længere levetid, end et almindeligt startbatteri.
Jeg tror du vil være bedre stillet med 2 stk 100 ah, nye AGM batterier.

Brugte batterier sælges jo ofte fordi de er ved at være udtjente...

Vi prøver igen, i morgen --
Fabrin. Jeg har nu heller aldrig mistænkt dig for ikke at kunne koble batterier sammen og mit indlæg var bare for at kommentere på at det som jeg har forstået det ikke anbefales at koble gamle og nye batterier. Selfølgelig sker der ikke noget ved at prøve. Men hvor længe skal man prøve for at finde ud af om det var godt eller dårligt?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kovas, jeg kan ikke svare dig på dit spørgsmål, for jeg har ikke mulighed for at måle på lade- og afladestrøm. Du har ret i, at det ikke er en god ide at koble de batterier, der til rådighed, sammen, men nu er de der, og så må vi prøve at få det bedste ud af situationen. Hele projektet kører lidt af sporet, fordi tingene ikke passer sammen. Det gør det, fordi man ikke har sat sig ned og fundet ud af, hvad der passede sammen, inden der blev købt ind.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis