Hvordan sætter jeg flere batterier og ny inverter til

Har et solcelleanlæg med 4 batterier og en inverter til.
Inverteren er i stykker så har fået en ny hjem idag plus 4 100Ah gel batterier der skal tilkobles de 4 stk 56 Ah gel batterier jeg allerede har til solcellerne.
Hvordan kobler jeg de 4 nye 100 Ah batterier og den nye inverter til systemet????
Har et solcelleanlæg med 4 batterier og en... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg føjet 2 batterier til på skitsen, så der er 8 batterier. Batterierne kobler du sammen ved at sætte akkumulatorklemmer på polerne og forbinde med 10 mm2 ledning. Køb noget rød og sort så du er sikker på at kunne kende forskel på plus og minus. De to ledninger fra batterierne sætter du til Batt plus og minus. inverteren sætter du til LOAD plus og minus. Solcellerne sætter du til PV plus og minus. Ledningerne fra batterierne må under ingen omstændigheder kortsluttes. Så køb en sikringsholder med en 150A sikring og monter den, hvor ledningen går fra batterierne op til regulatoren.
Hvor stor er din inverter? Måske skal den kobles direkte til batterierne, fordi det ikke er sikkert at laderegulatoren kan forsyne inverteren.

fase
Det må være sådan en her du har købt L I N K
Den har en spidsbelastning på op til 6000w, og vil jo så kunne bruge over 200 ampere, så du skal sætte den direkte til dine batterier, og så tæt på som muligt.
Det ville være godt med en sikring på 24 volts siden.

Vi prøver igen, i morgen --
Den inverter, du har købt, har en nominel belastning på 2000W og en spids belastning på 4000W. Den skal tilsluttes til batterierne direkte. Hvis du slutter den til PVR udgangen på laderegulatoren, kan du risikere at brænde den af, fordi den højst må belastes med 580 W svarende til 25A. Det ville være smart, hvis du lavede to udtag fra batterierne, så der er et udtag til inverteren sikret med 100A og et udtag til laderelæet sikret med 25A. Den sikring, jeg har anbefalet til 150 A, kan du roligt sætte ned til 100A.

fase
Fik en god kammerat til at sætte den nye inverter til mine nuværende batterier i dag. Og det fungere bare.
De 4 brugte 100 Ah batterier jeg har købt som var planen at skulle sætte sammen med de andre 4, de har åbenbart kun 34 % levetid tilbage så han mener ikke de duer til det træls at give penge og blive snydt.
Forstår bare ikke hvad der sker ved at sætte de brugte batterier sammen med de nuværende 4 jeg har på 56 Ah
Annonce
Der sker intet ved at sætte de brugte batterier sammen med de andre batterier, så det kan du bare gøre. Noget helt andet, har I koblet inverteren til laderegulatoren, og har I sat sikringer i kredsløbene, som anvist? Du kan ikke køre inverteren for fuld effekt gennem laderegulatoren. Udover at det ikke var det smarteste af dig at købe 4 brugte batterier, hvordan har din kammerat afgjort at der kun er 34% levetid tilbage på dine 100Ah batterier?

fase
Det målte han med en Batteritester, Li-ion, Pro fra Biltema. Den viste 70 % på de 4 nuværende der er sat til socellerne. Og den viste 37-39% på de 4 100Ah gel batterier. Han sagde hvis jeg sætter de slidte 100 Ah batterier sammen med dem på 70%, så dræner de slidte batterier dem på 70% hurtigt. Og så sagde han hvis han kun sætter dem på 100Ah til solcellerne så gemmer de ikke på strømmen ret længe pga de er slidte til 37-39 %.
Ja der er store kraftige sikringer sat til.
Lade regulatoren er sat til batterierne og inverteren koblet til batterierne
Jeg har ikke kunnet finde noget brugbart over batteritesteren udover, at den kan måle startstrømstyrken. Der er formentlig målt på batterierne, hvor de har været fuldt opladede, så de ikke blev bedømt i halvt opladet tilstand. Jeg må dog indrømme, at jeg ikke ville have købt brugte batterier, så skulle de i hvert fald være billige.

fase
Syntes også 4 stk 100 Ah gel batterier var billige til 1600 kr brugt. Men igen, jeg aner intet om det.
Men er du sikker på jeg sagtens kan koble de 4 100 Ah batterier sammen med de nuværende der er tilkoblet solcellerne på 56 Ah???
Vi har 440 watt solpaneler på taget og har en ekstra på 220 watt vi ikke ved om der er mening i at sætte op eller lade være???
Der kan ikke ske alverden ved at slutte dem til. Hvis det viser sig ikke at virke, så pil den fra igen. Din laderegulator er beregnet til 580W og med det sidste panel giver det 660W, når solen står højt på himlen og panelerne er placeret optimalt, men er de ikke placeret optimalt, vil det nedsætte effekten. Det er kun dig, der har kendskab til placeringen.

fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis