Udskiftning af lås i hoveddør med nøgle indvendigt

Hej LDS
Jeg står og skal skifte min gamle hoveddør i morgen og ville derfor lige tjekke med lås og håndtag. Vores lås er af typen Assa, hvor der er nøgle både udvendigt og indvendigt. Jeg kan ikke lige helt greje, hvordan jeg skal få låsen afmonteret fra den gamle dør.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På det øverste billede ses en overmalet kærvskrue. Den går ind i "cylinderenheden" i dørlåsen. Den skal skrues ud. Så kan du skubbe cylinderenheden ud til den ene side.

Søren O
Søren O skrev den 15-05-2020 18:37:54

På det øverste billede ses en overmalet kærvskrue. Den går ind i "cylinderenheden" i dørlåsen. Den skal skrues ud. Så kan du skubbe cylinderenheden ud til den ene side.

 Jep, det lykkedes. For så blot at møde den næste udfordring, som ligger i at den nye dør er beregnet til vrider og ikke dobbelt cylinder.
mandag på en fredag. 

Er cylinderen gennemgående?
Jeg synes at huske vi skiftede fra en dobbelt cylinder, til cylinder/vrider, der delte jeg bare cylinderen, og brugte den ene del, i den nye dør..
tag evt. Foto af der du har, så kan mig en véd garanteret få afklaret om du skal ud og købe ny cylinder.. (passer det du har med andre låse i huset? Hvis ikke, er det ikke Vildt dyrt med en ny..)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det er denne jeg har nu og det er den nye dør med nye låsekasse

Uden at være låsesmed, så ligner den nye dør, den jeg lige har fået.. til den passer en Rukolås ganske fint..
Om din Assa-lås passer kan jeg desværre ikke gennemskue..
men det kræver, at den kan skilles ad på midten .. Der ser ikke rigtig sådan ud..

Et hurtigt kig på nettet giver en pris på dobbelt cylinder inkl. Postkasselås og hængelås, på ca 800,- hvis det kan bruges til noget😐

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Det er selvfølgelig træls, men så må der en ny cylinder til. Er vi ikke enige om, at jeg kan købe en Ruko cylinder i Silvan i morgen og så tage til en låsesmed mandag og få den kodet om, så den matcher resten af vores låse (som har samme kodning)?

Jeg ved det faktisk ikke.. men skriver lige, så du ved jeg har læst indlægget😀
Har du ikke en låsebutik i nærheden? Jeg tænkte det måske var billigere, hvis de samtidig sælger dig cylinderen..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Haha, helt fint. Men der er jo desværre ikke nogle låsebutikker som har åbent i morgen. Vi må se hvordan det går. :) 
Så må du en tur på trælasten - de har tingene på lager, og kan også lægge cylinderen om til din nøgle. 

Søren O
Søren O skrev den 15-05-2020 21:19:00

Så må du en tur på trælasten - de har tingene på lager, og kan også lægge cylinderen om til din nøgle. 

 Tak Søren, må forbi den lokale Bygma i morgen og snakke med dem. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis