Fallen i låsen griber ikke ind i slutblikket - døren går op igen

Jeg søger hjælp med en trepunkts Assa Abloy 2150. Døren kan ikke holde sig lukket. Fallen ikke får ordentlig fat i slutblikket, når man lukker døren. Man bliver nødt til at trykke håndtaget op for at aktivere paskvilen, så det er den der holder døren lukket. Paskvilen går meget stramt.
Det er en dobbeltdør, den ene side normal størrelse (den med låsekassen) og den anden knap halv bredde (den med slutblikket). Til daglig bruger vi kun den ene, den med låsekassen.
Jeg håber, I kan komme med et tip, som løser det, så vi kan bruge døren normalt.


Villa VilleValhal - gammelt hus, altid noget der skal laves
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På foto 5 kunne det se ud som om slutblikket ikke er justeret rigtigt, så fallen ikke kan gå ind i hullet. Måske skal slutblikket skrues løs og hæves et par milimeter.

Søren O
Søren O skrev den 15-05-2020 18:52:55

På foto 5 kunne det se ud som om slutblikket ikke er justeret rigtigt, så fallen ikke kan gå ind i hullet. Måske skal slutblikket skrues løs og hæves et par milimeter.

 Mener du ikke sænkes? I mange tilfælde er det fordi døren hænger lidt. 


Mvh Troels
"Slidsporene" på slutblikket indikerer at slutblikket sidder for lavt, men det skal selvfølgelig kontrolleres med øjnene tæt på.

Søren O
Vedhæftede filer:
Kameraet fanger det ikke rigtigt, men jeg har nærkigget, og fallen ser godt nok ud til at passe fint ud for hullet. Den går ikke mod træet eller over- eller underkanten af slutblikket. Det er det der er mysteriet. Jeg vil prøve nogen ting af, inspireret af det I foreslår. a) banke lappen på slutblikket mere ind i hullet, b) fjerne træ i hullet med stemmejern, c) justere hængsler, hvis det rykker døren tættere på slutblikket, d) lægge et lag under slutblikket, så det rykker tættere på fallen.
Kan man justere længden på fallen, så den griber længere ind i hullet i slutblikket?

Villa VilleValhal - gammelt hus, altid noget der skal laves
Du kan ikke justere længden på fallen.
Skal døren tættere på så mener jeg du skal have en af dørene af og give alle hængsler på denne lidt bøjning med en hængselretter. Man skal se efter afstand i hængselsiden før man beslutter hvilken del af dørene der skal skubbes lidt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 17-05-2020 22:20:34

Du kan ikke justere længden på fallen.
Skal døren tættere på så mener jeg du skal have en af dørene af og give alle hængsler på denne lidt bøjning med en hængselretter. Man skal se efter afstand i hængselsiden før man beslutter hvilken del af dørene der skal skubbes lidt.

 Jeg skal måske ud og have købt en hængselretter!


Villa VilleValhal - gammelt hus, altid noget der skal laves
På foto 6 ses at hængsler sidder med skruer både i midten og i begge sider. Hvis man løser hængsler lidt og lægger et par mm under i den ene side så får du samme funktion. Men det er i sidste ende nok pænere med hængselretter.
Men et forsøg værd.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis