Kenwood forstærker fra 1969

Hej

Jeg har arvet en gammel Kenwood KA-4000 forstærker årgang 1969. Jeg tror den har potentiale for at lyde rigtig godt, men den knaser og brager og der er ikke rigtig hul igennem til højtalerene (nogle gange mangler diskanten i højre side, andre gange bunden i venstre, osv).

Jeg tænker at den har brug for en slags rensning. Den er møgbeskidt inden i - tykke lag af støv - men jeg har ikke forstand på den slags, så derfor spørger jeg til råds her.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
trykluft, men den kommer nok ikke til at virke.
Kontakt rens vil kunne hjælpe, hvis komponenter ikke er defekte. Af med låget, sprøjt ind i alle potmeter måske af flere omgange. Lad det dampe af og se om det virker
Det første du kan gøre er at tage "frakken" af den og støvsuge den rigtigt grundigt.
Alle knapper, bevægelige dele der kan skilles ad, så du kan komme til dem, kan med fordel renses med kontaktrens uden smørring mens du masserer dem grundigt. Når de så er blevet masseret en masse gange kan du bruge kontaktrens med smørring et par gange, med efter følgende massage.
Vent natten over inden du sætter strøm på igen, og hør om det har hjulpet.
Mange gamle forstærkere har mange mekaniske dele, som selvfølgelig slides med tiden, men det er i hvert fald en start, og det skader ikke  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Trykluft er totalt out, så kan du lige så godt tage en forhammer. Larsen56, er du grovsmed?

Af med låget, forsigtig rensning med pensel og støvsuger så alt det støvede er væk.

Det er MEGET sandsynligt at du er nødt til at gennemlodde print og andre forbindelser igen (brug 60/40 elektronik-loddetin og en tinsuger til at fjerne det gamle loddetin først). 50 år gammelt loddetin har det med at gå i opløsning.

Når det er gjort kan vi snakke om reservedele og rensespray.

God fornøjelse.

Hej Torben.
Jeg prøver et skud i tågen her, som jeg håber er ok.
Jeg er på jagt efter en kenwood ka-4000 forstærker, som du spørger til i denne  gamle tråd. Hvis du stadig har den og vil sælge den, er jeg meget interesseret.
Hilsen Mikkel
Annonce
Mikbr skrev den 21-01-2024 21:26:39

Hej Torben.
Jeg prøver et skud i tågen her, som jeg håber er ok.
Jeg er på jagt efter en kenwood ka-4000 forstærker, som du spørger til i denne  gamle tråd. Hvis du stadig har den og vil sælge den, er jeg meget interesseret.
Hilsen Mikkel

 Hej Mikkel

Skriv gerne en PB

Hej Torben. Tak for svar. Jeg er nyoprettet herinde, så kan ikke sende pb endnu. Send evt. sms på mit nr. 41897099.
Tak, Mikkel
Jeg sender en pb, senere når jeg kan, men ellers er du velkommen til at sende mig en sms.
Hilsen Mikkel
Det originale problem er sikkert udtørrede kondensatorer. En rengøring har næppe ændret noget. Men det er en fin gammel sag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også