Slibning af træværk før transparent træbeskyttelse

Hej

Jeg har købt et Johan Christensen hus, hvor træværket trænger til en ordentlig omgang.

Alt træværk synes at være mahognitræ, og jeg har tænkt mig at slibe træet helt ned og starte forfra med transparent træbeskyttelse. Den gamle træbeskyttelse er blevet meget brændt af solen og manglende vedligeholdelse. Jeg er dog i tvivl om følgende:

1. Er det nødvendigt at bruge algefjerner, når jeg sliber træet helt ned?

2. Kan jeg slibe træet ned nu (midt maj), og så vente fx én måned. med at male til det gode vejr kommer og temperaturen er god. Eller tager træet skade af at stå helt ubeskyttet i perioden?

På forhånd tak for hjælp,
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
(Transparent?) Er der brugt laserende træbeskyttelse eller olie - der er nok forskel på hvad du kan, og bør gøre.

Hvis det er træt og slidt med et olielag på, ville jeg nok starte med at give det terrasserens til hårdtræ. Find ud af hvad du dealer med før du begynder at slibe. 

Mvh Troels
Jeg ville gå all-in når nu du sliber det helt ned. Alger og svamp kan jo godt trænge et stykke ind i træet.

Tror ikke du skal være nervøs med mahogni og en måneds tid uden maling. Men så skal du måske nok lige slibe let igen inden du påbegynder behandlingen

Så algerens, derefter en grunder mod råd og svamp, derefter en grundingsolie og så din maling.
Måske er det lidt anderledes med mahogni, der må du nok lige google

Bare kald mig BBB 
Du skal bruge olie til hårdttræ. Vent til august. Så er det tørt.

 

Det er en rigtig dårlig ide at bruge andet end vand og sæbe til rensning af mørke tropiske træsorter som mahogni. Du risikerer misfarvninger når/hvis du efterfølgende oliebehandler.

Husk på at der findes omkring 50 slægter med mere end 1.000 arter under navnet mahogni.

Mahogni har et naturligt indhold af faste fungicider, så forholdsregler mod råd og svamp behøver ikke samme opmærksomhed som nåletræ. En sommer uden beskyttelse betyder intet holdbarhedmæssigt, men solen bleger særligt under vores himmelstrøg.

... derudover følger du Uldal's anbefaling.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også