Galvaniseret rør med gevind

Hej

Jeg skal bruge to stumper 1 1/4" galvaniseret rør med gevind på henholdsvis 153 cm og 143 cm.
Jeg kontaktede den lokale VVS'er der skulle have 800 kr. for et 6 meter rør plus 500 kroner for at skære det over og lave gevind (+ moms?)

Røret kan man købe for 3-400 kr. og det tager vel ikke mere end et kvarters tid at lave gevind, så jeg syntes at det var lige i overkanten.

Jeg tænkte derfor på om det var en overkommelig opgave at gøre det selv. Altså at købe rør (300 kr), gevindskæremaskine (300 kr) og rørskærer (150 kr.).
Eller om det er ekstra svært når det nu er et 1 1/4" rør.

Er der nogen her der har prøvet noget lignende?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet mange gevind med manuelt værktøj, dog kun til 1"  så det burde du kunne, men du skal ha en rørskruestik til formålet. Det (røret) kommer aldrig til at sidde fast i en alm skruestik. Så medmindre du kan låne noget af grejet så ville jeg gå  med smeden evt spørge en anden også.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har skåren 11/4" rør gevind med en hånd club, det gik fint.
Men du skal have en god skæreolie, samt som nævnt en rørskruestik.

Men hvor i landet, måske nogle kunne hjælpe, eller kender et billigt sted.
Hos min lokale smed betaler man kun for det rør man skal bruge, men det kræver jo nok at det er lagervare.

Hvad skal rørene bruges til, måske der findes alternative løsninger?

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis jeg også skal have en rørskruestik, så forsvinder besparelsen ved at lave det selv.

Jeg bor i Holte (nord for København) og det er vandrør, så der er ikke noget alternativ.

Jeg havde ikke overvejet at spørge en smed (tænkte vandrør = VVS), så i eftermiddag kører jeg lige en runde til en smed og et par andre VVS'ere og ser om jeg kan snakke mig til en billigere pris.
Vandrør er jo et vidt begreb i dag nogle af min gamle galvaniserede rør skiftede jeg til noget plast rør. Der kan du osse gå ned i diameter.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er umanerligt lang gevind hvis det passer at de skal være henholdsvis 153 cm og 143 cm. ( 1,53 m og 1,43 m. Skal du skære det men håndtrukket klub så behøver du ikke motions center til armene de første 14 dage garateret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Erik, det er vist mange år siden man brugte "langgevind". Der var gevindet vel ca. 3 gange så langt som normalt. Jeg tror ikke der mange der ved hvad et "langgevind" er.
Trådstarter mener helt sikkert at rørlængderne skal være 1,53 / 1,43 m. Der skal så skæres alm. rørgevind i enderne.
Hvis der ikke er mekanisk belastning på dine 1 1/4" rør, mon så ikke du roligt kan gå ned i dimension. Der kan løbe rigtig store mængder vand gennem den størrelse rør.

Søren O
Så er det nok fordi jeg er så gammel,   husker ganske udmærket hvad et langgevind er.
Det var forgængeren for en union...
Og måske grunden til at der findes møtringe med rørgevind


Vi prøver igen, i morgen --
Det minder mig om skilt fra dengang man fik rullet  lagner mm.. " Her rulles  madam jensen over gården hver dag mellem 14 og 17

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
ØH NÅ JA  nu ser jeg klart at det er misforstået.  
Lad os høre trådstarter om hvor der er behov for så store mængder vand. Og prisen er da helt urimelig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er blot en simpel udskiftning af et eksisterende rør der er ved at blive lidt utæt. Jeg kunne givetvis gå ned i dimension - til 1" i hvert fald (måske 3/4"), men jeg tænker ikke at det vil påvirke prisen synderligt.

Selve røret kan jeg få f.eks. her til 300,-
https://www.completvvs.dk/gevindroer-svejst-galv-1-14-middelsvaer.aspx

Jeg må så nok slippe 500 oveni for at få lavet skæringen og gevind, men det vel nok så også acceptabelt.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis