To toiletter i en afløb

Hej venner,

I forbindelse med renovation af mit badeværelse på (1. sal / lejlighed) ønsker jeg at etablere en toilet, uden at det koster en formue.
Toiletrum og baderum er lige ved siden af hinanden med skaktrum imellem, så jeg tænker at tilslutte en (T) formet pvc rør på eksisterende toiletafløb på gulvet. Den ene end bliver i toiletrum, anden end stikker ud gennem baderumvæg.

Sådan kan der tilslutte 2 væghængte toiletter placeret mod hinanden med ca 30-40 meters afstand imellem.

Sådan ser det ud idag
Ønske senarie ser sådan ud, hvor der bliver tilføjet (T) formet rør til to væghængte toiletter.Ved ikke om det er lovligt eller ej, men det er sådan jeg kan se muligheden for at etableret toilet.
Det eneste problem jeg kan forestille mig, er at der kan måske være for meget vand i afløbet, hvis begge toiletter skylles samtidigt.

Jeg har sendt tegninger til to vvs firmaer for at høre deres kommentar. Den ene tror det er ulovligt, anden synes, toilet højde kan være et problem.

Jeg vil meget gerne have jeres kommentar om det.
Hvis den bliver godkendt her, så bliver det udført :o)

Sådan vil badeværelset indrettes.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Aner ikke om det er lovligt, men min bekymring er det vandrette rør. Hvordan undgår man at der er "gaver" der skylles hen over hullet til faldstamme? Alternativt ku du få lavet afløb direkte i faldstammen fra det ene toilet.

Mvh Troels
Det kræver vist lidt praktisk erfaring for om det virker. Jeg vil mene at der er ret stor chance for at skylle toiletvand (m.m.) fra det ene toilet til det andet.
Jeg vil foreslå at sætte et 45o grenrør på bare lidt længere nede for at være sikker på resultatet. Det bevirker så at du skal lave lidt mere plads i skillevæggen, men det er da nu du skal vælge den sikre løsning.

Søren O
I min optik vil det der aldrig kunne gå i praksis.

Såfremt du vitterlig ender med at få sat dit T rør fuldstændig vandret, så vil du risikerer, at en del af dit vand ryger fra det ene toilet til det andet.

Derudover risikerer du, at røret ikke kommer fuldstændig i vatter efter monteringen af det hele, og så vil der jo være bagfald mod det ene toilet.

Du  skal finde en bedre løsning med noget 45 graders bøjninger. 

Mvh. Christian M
 

Begge toiletter skal naturligvis monteres i korrekt højde, Og de skal begge tilsluttes som du har vist på øverste tegning. Den ene umiddelbart over den anden på faldstammen. Men begge med 45 gr indløb.
Når du har væghængt toilet kommer udløbet bagud ca. 20 cm højere end gulvtoilet på den anden side. Det giver nogle muligheder. Er dette rum imellem af en vis dybde kunne du udnytte det så en eller begge cisterne kommer delvis derind. Væggen skæres væk så cisterne kan placeres i vægdybde. Det giver ofte lidt mere elegant løsning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det vil "aldrig" gå med den løsning + at det oprindelige toilet kommer ekstremt langt fra væggen.'

Som elmand skriver skal du have 45 graders grenrør på.

Man kan få dem i dobbelt grenrør i 110mm, så kan du sætte begge toiletter i samme højde. Så ser det noget lignende sådan her ud:
Nu skriver du ikke hvad materiale faldstammen er, så det vil have betydning på mulighederne for hvordan du sætter grenrøret på faldstammen.Så lav et ordentligt hul i væggen så du kan komme til faldstammen og montere grenrøret.
Husk ikke noget fusk med samlingen da du bare får lugtproblem hvis det ikke er lavet ordentligt.

Husk hvis du ikke genanvender det eksisterende afløb skal det blændes ORDENTLIGT af så det er tæt. Igen afhænger det af materialet

 

Bare kald mig BBB 
Det er vist også et bad, der er så lille at alle vægge skal vådrumssikres, inklusiv din kloakføring. 

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis