Problem med kombineret afløb fra opvaske/vaskemaskemaskine

Jeg har i mit køkken monteret både vaskemaskine og opvaskemaskine på et fælles afløb.

Jeg har et problem med, at navnlig opvaskemaskinen fint pumper vand ud, men at snavset vand løber tilbage op i den (efter vask dækker vandstanden ikke filteret, men efter et par minutter er den fyldt op med beskidt vand).

Samtidigt lugter servicet efter endt vask. En meget kalk-agtig lugt. Opvaskemaskinen er spritny, så der er næppe problemer med pumpen.

Jeg tror ikke at det er beskidt vand fra afløbet, eller at de to maskiner pumper vand ind i hinanden, da jeg har taget mine forholdsregler og hævet begge slanger over afløbets punkt.

Samtidigt har jeg udskiftet mit billige Y-stykke med en meget dyr opadvinklet studs med kontraventiler.

Ved udpumpning fra den ene maskine kommer vandstanden kun lige over den anden studs niveaumæssigt. Selvom jeg dog ikke kan udelukke at den stiger højere ved en hæftig udskyldning fra vaskemaskinen. Har kun prøvet med opvaskemaskinen og en fyldt håndvask.

Jeg har ligeledes observeret at min vandløs er ualmindeligt dumt indrettet (tror jeg?) - studsen til afløbet sidder nemlig under det højeste punkt på vandlåsen - håber at det fremgår af billedet.

Jeg ved ikke om dette er normalt, men det er en VVS'er der har lavet den. Derfor vil jeg også gerne udelukke 100% at jeg ikke vasker op i kloakvand. Jeg tror det er opvaskemaskinens eget afløbsvand, som løber tilbage i den.

Så er det normalt at vandstanden roligt stiger i opvaskemaskinens filtersi, og at vandet er grumset og beskidt? Altså, at fra det som bliver pumpet ud løber noget tilbage i maskinen. Vandet kommer ikke op i selve karret, men er nede i filteret. Dog højere end filterets bund. Synes det plejede at være tørt da der ikke var to afløb på. 

Jeg vedhæfter også et billede af mit køkken i håb om at det måske kan afsløre om noget mon er galt. Det er komfuret, som er opvaskemaskinen, den er integreret under ovnen. 

Er det normalt at afløbsslangen står i vand? Kan nemlig mærke på den at der ligger vand i den.

Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe problemet - hvis der altså er et? Alt hjælp er værdsat!

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv i første omgang at flytte dine afløbsslanger, så de kommer helt op under bordpladen, og ikke som nu kun under køkkenvasken.
Hvis dit afløb ikke er 100% i orden, så der ikke er optimalt aftræk, vil du få de problemer du beskriver.

Søren O
Du må ret nemt kunne iagttage hvor det kommer fra. Efter opvask fylder du køkkenvask noget op og trækker proppen. Hvad sker der i opvaskeren
Ligeledes sætter du vaskemaskine i gang uden at bruge vask Hvad sker der i opvasker.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kunne godt se ud som om at vandstanden i vandlåsen står højere end tilslutningerne til maskinerne. Det kunne have den effekt at maskinerne "suger" vandet tilbage da de ikke kan få luft.
Man kan få 90 graders bøjninger med tilslutninger, så ville du kunne flytte maskinernes afløb højere op og derved sikre de er udluftet.


Bare kald mig BBB 
Det har ikke kunnet lykkedes mig at finde en bøjning med gevind til at skrue studserne på. Kan man evt vinkle vandlåsen anderledes? Jeg forstår ikke hvorfor det sidste knæk som går over tilslutningen i væggen efter vandlåsen er nødvendigt, da det er det som gør rørføringen højere end afløbsstudserne.

Vandstanden ved stilstand er ved den røde linje.

Når man tømmer vasken kommer vandstanden slet ikke op til studsen, men når maskinerne pumper ud stiger vandet op til den gule linje.

Jeg tror derfor (heldigvis) ikke at det er vand fra afløbet, men simpelthen maskinernes eget vand som løber tilbage i maskinen, måske fordi der er et fald ned mod maskinen som er længere end det der går ned mod vasken.

Jeg vil prøve at hænge slangerne så højt op som muligt.

Du kan se et eksempel her:
Sanistål

Jeg kan selvfølgelig ikke 100% se linjen for vandet, men jeg vil mene at normal vandstand i vandlåsen vil ligge ved den gule streg - dvs lige i bunden af den hvide bøjning bagerst i billedet.
Men det kan du vel teste ved at afmontere studserne og langsomt fylde vand i.

Og husk at studsernes nederste tilløb (lige over den røde streg) må ikke være i vand.


Bare kald mig BBB 
Annonce
Lige et primitiv eksempel på hvordan det IKKE må se ud:-)

Bare kald mig BBB 
Det linkede rør med en opadvinklet studs har jeg faktisk allerede på - men der kan ikke komme noget på den fordi at vasken sidder direkte over den, og uanset hvad ville der så kun være 1 enkelt studs hvor der er behov for to.

Jeg er med på at vandstanden selvfølgelig nødvendigvis må stige når der bliver tilført vand og ja, der løber vand ud når den dobbelte studs afmonteres, og vandet løber.

Hvad er mine muligheder så? Har jeg muligvis en klagesag over for den VVS'er som har monteret vandlåsen? Det burde da egentlig ikke være min hovedpine at en ny autoriseret installation ikke virker efter hensigten.

Alternativt kan jeg på nogen måde ændre rørføringen? Jeg tænker noget i stil med dette, hvor jeg bygger røret op ud fra det gevinds som studserne sidder i nu og så forhøje studserne så der er luft imellem.

Men jeg ved ikke om man kan få rør i de dimensioner.

Nu laver du en fin tegning hvor det ser ud som om der er masser af plads mellem håndvask og afløbsrør til faldstamme, men der er vel kun 15 cm. vil jeg tro ud fra dit foto. Det er den lille højdeforskel der giver dig problemer, så få nu hængt de afløbsslanger helt op under din bordplade.
Jeg tror ikke du får noget ud af at klage til vvs-eren, han har blot bygget videre på noget eksisterende.

Søren O
Søren O skrev den 15-05-2020 17:27:24

Nu laver du en fin tegning hvor det ser ud som om der er masser af plads mellem håndvask og afløbsrør til faldstamme, men der er vel kun 15 cm. vil jeg tro ud fra dit foto. Det er den lille højdeforskel der giver dig problemer, så få nu hængt de afløbsslanger helt op under din bordplade.
Jeg tror ikke du får noget ud af at klage til vvs-eren, han har blot bygget videre på noget eksisterende.

 Det er allerede gjort :-) 

Et par muligheder man kunne gøre, og ja måske skulle man kontakte vvs,ern og lade ham om at rette problemet. Der er vel en vis reklamationsret.

1: forlænge det sorte rør så du får studsen fri fra vasken så der bliver mere plads. Med et Y stykke og en vinkel studs er der nogen muligheder for at få begge studse i en.
2: skære noget af støbejernsrøret for at udnytte mere af faldet så man kan sænke vandstanden
3: måske et andet standrør hvor studsen sidder tættere på toppen. De findes i forskellige udgaver og måske kan man lige hente de 3-4 cm der er nødvendige.

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis