susenede lyd i lysdæmper

Jeg har opdaget at en lysdæmper til vores spots konstant suser, dvs. både når spots er tændt og slukkede. Er det normalt at en afbryder suser?

(min bedste sammenligning af lyden er vandrør hvor der langsomt løber lidt vand igennem - det er således ikke en sitrende elektrisk lyd men som beskrevet "Susende lyd")

Lidt mere om vores spots: 4 spots som kan afbrydes fra hver sin ende af en trappe - der er kun dæmper ved den ene afbryder. (Korrespondance afbrydere - den ene med dæmper som suser)

Se billede af modellen:

Lmchm
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu oplyser du ikke hvilken type du har af lysdæmper, har du LED og har du evt haft halogen før, for i så fald er jeg 10000 % sikker på at du er rendt ind den klassiker om at en ældre lysdæmper ikke virker optimalt på LED. For at en dæmper skal virke  på LED, er det nødvendigt at det er en LED dæmper.
Det er led-dæmper og led lys - ikke noget halogen

Installationen er 1 år gammel - har først opdaget den susende lyd nu - og som kun kan høres når man sætter øret tæt til dæmperen. Er det normalt med konstant susende lyd inde i dæmperen, både ved tændt og slukket lys? Tænker om det kan være noget elektronik inde i dæmperen som laver lyden.

Lmchm
Er du helt sikker på, at den lyd kommer fra dæmperen? Jeg kender ikke lige den specifikke dæmper, eller hvordan den præcist fungerer, men jeg ved at elektroniske komponenter har for vane at lave lyde, der opfattes som hylende, susende, summende eller brummende, hvilket opstår i forbindelse med digital spændingsregulering (PWM: Pulse Width Modulation eller pulsbreddemodulering på dansk - bruges desværre meget ifm. regulering af LED). Lyden skyldes at en spole og/eller en kondensator begynder at "synge" (vibrere) i en bestemt frekvens pga. moduleringerne. Som regel vil karakteren af lyden ændre sig sammen med moduleringen, hvilket du kan teste ved at regulere lysstyrken. Idet dæmpekredsen i kontakten får strøm, selvom lyset er slukket, kunne dette være en forklaring på problemet.

Hellere leje end at bo på gaden.
Er 100% på at den susende lyd kommer fra selve dæmperen. Lyden er ensartet susen. Uanset om lyset er tændt, slukket eller dæmpet. Lyden kommer ikke fra pærerne eller andet. Eneste måde at den konstante susen i dæmperen forsvinder er i øvrigt at tage strømmen på relæet i teknikskabet. Tænker det må være noget elektronik eller en spole i dæmperen. Vil bare være sikker på det ikke er en defekt eller løs forbindelse i dæmperen. Men det vil være lidt ærgerligt at bruge 600 kr på en elektriker hvis susende lyd er normalt. 

Lmchm
Det er helt normalt at den summer lidt når du lægger øret helt ind til. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Ok. Som beskrevet er det mere en susende lyd. Er det også normalt når spot er slukket at dæmper fortsat suser? Altså konstant. 

Lmchm
LMCHM skrev den 15-05-2020 17:29:14

Ok. Som beskrevet er det mere en susende lyd. Er det også normalt når spot er slukket at dæmper fortsat suser? Altså konstant.

 Ja, og muligvis vil den også føles lidt lun selvom lyset er slukket. Alle mine lysdæmpere lyser op på skærmen på et varmesøgende kamera, selvom lyskilderne som er tilsluttet dæmperen er slukket. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ok. Så er det nok sådan det er. Vil dog vise det til elektriker næste gang sådan en er på besøg😀

Lmchm
Jeg har selv som elektriker været ude for det mange gange. Det sker især oftest på Fuga Touch-lysdæmperne. Men også på skyde- og drejelysdæmperne. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ok. Ja det er en skyder. Antager det er ok.
Lader til at jeg dog muligvis skal have elektriker alligevel. Her til aften sprang gruppesikring bag mim opvasker mens maskinen kørte. Kan dog starte igen. 😳

Wezio: ved du hvad det kan skyldes? Se eventuelt mit nye opslag om problemet. 


Lmchm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis