Støbe vægtskiver

Landets fitnesscentre er coronaramte og prisen på træningsgrej er nærmest eksploderet. Som mange andre vil jeg gerne fortsætte min træning og pønser på at flække noget sammen selv - herunder særligt vægtskiver. Jeg tænker at støbe dem i beton (+jern), men ved ikke hvilken slags/blanding jeg skal bruge. De skal jo kunne tåle lidt stød ifm. dødløft, uden at jeg dog er typen der smider med dem. Kan stolpebeton klare opgaven, eller skal jeg bruge en stærkere blanding? Tænker skiverne skal måle ca ø45 og veje ca. 15-20 kg.
64 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder lidt som et upraktisk og besværligt projekt i forhold til gevinsten. Jeg tror ikke at betonen vil holde. Prismæssigt vil det også løbe op.

2 stk. á 15 kg. koster 369,- hos Gorillasports.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Tja - de fleste skiver lader til at være udsolgte, og en 20-kg. betonskive kan måske laves for ca. 40 kr. afhængig af betontypen. Spørgsmålet er bare hvilken blanding, der er bedst egnet? Stolpebeton er jo dejligt let og billig at bruge, men jeg ved ikke om det er for porøst...?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kan nu godt forstå du overvejer det. Jeg tænkter dog du skal have helt styr på vægten (hvor godt du for det komprimeret) sådan at du ikke står med en skive på 15,3 kg. og en skive på 14,6 kg. for så for du ubalance på stangen. Det var  i hvert fald det der afholdte mig fra at prøve.
Ellers når du har støbt skiverne kan du måske få noget epoxy på eller om der findes noget ligesom krympeflex i store størrelser du kan få ind over

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jens j kunne du ikke indsætte et link til de pågældende vægtskiver. Når jeg kigger er de fleste skiver ikke tilgængelige og den 10 kg jeg finder koster 445kr. jeg har nemlig osse søgt og ledt for at finde noget, men mange steder er det udsolgt. og 2x15 kg er altså ikke meget jeg gamle mand skal ha 4x15 + nogle af de mindre så egentlig synes jeg at betonstøbningen lyder ganske interessant. desværre bor vi noget langt fra hinanden ellers ku vi ha lavet et samarbejde.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tænker jeg vejer af inden jeg støber, så jeg netop undgår for store udsving. Jeg har egentlig ikke tænkt mig at bøvle med epoxy og lign. De behøver ikke være så fine, det er bare til udendørs brug. Jeg har også overvejet bare at bore hul i nogle betonfliser, men den firkantet form er ikke optimal ift. gulvkontakt ved dødløft.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ham her har gjort det virkelig let:
https://youtu.be/1IL4dXGuGoM
Ud fra en vægtfylde på 2.4kg/l så vil en skive Ø-  300mm x20mm veje ca 34kg. Har du regnet på hvad betonen koster?
Kan man bare lave dem tilnærmelssesvis så stærke som fliser så burde de kunne holde hvis man ikke smider med dem. Lad endelig høre nærmere når du går i gang. Hvor har du købt vægtstangen?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg tænker de skal op i 450mm så de bliver høje nok. Stangen er en billig ø30mm stang fra Hammer Strenght jeg har arvet, men har også overvejet at købe stangstål hos en produkthandler.
Jeg skal nok prøve at lave en opdatering 😉
Er der slet ingen der kan komme med forslag til en god beton?
Hej Neglen.
Jeg tænker bare at med den diameter så bliver de godt tunge eller meget tynde, men der er klart når men støber så vil man jo gøre det ud fra sit eget behov. Jeg ville nok vælge dem ret tykke og så ha stangen på et lavt stativ så den kom op i rette højde uanset dia.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du skal bruge støbemix og cement. Det blandes i forhold  4- 1 . Men du skal have en form eller 2 at støbe dem i. Men problemet bliver at de i den størrelse skal være meget tynde for at overholde vægten. Holder du fast ved 45 cm så er det ca. 0,5 cm tykke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 54 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også