Støbe vægtskiver

Landets fitnesscentre er coronaramte og prisen på træningsgrej er nærmest eksploderet. Som mange andre vil jeg gerne fortsætte min træning og pønser på at flække noget sammen selv - herunder særligt vægtskiver. Jeg tænker at støbe dem i beton (+jern), men ved ikke hvilken slags/blanding jeg skal bruge. De skal jo kunne tåle lidt stød ifm. dødløft, uden at jeg dog er typen der smider med dem. Kan stolpebeton klare opgaven, eller skal jeg bruge en stærkere blanding? Tænker skiverne skal måle ca ø45 og veje ca. 15-20 kg.
Landets fitnesscentre er coronaramte og prisen på... Vis hele indlægget
64 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BTA Handyman skrev den 06-03-2021 14:15:31

Spændende måde og lave det på, men er der ingen der har prøvet og fylde et dæk, som nogen her foreslår. Blot en ide, men så tænker jeg evt et sækkevogns dæk med fælg, fyldt med cement til gå dvægte, og trillebørsdæk med fælg fyldt med cement til den lidt større vægtstang.

 Kan du ikke uddybe den ide lidt mere. Hvordan vil du hænge det dæk på stangen?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 06-03-2021 14:43:08

 Kan du ikke uddybe den ide lidt mere. Hvordan vil du hænge det dæk på stangen?

 Det da nærmest det nemmeste i hele processen. De er allerede bygget til og sidde på en stang. Eks kunne jeg se nogle trillebørhjul har et hul på 20 mm. Ved ikke helt hvad stangen er i diameter men som jeg forstår er det lidt større, så pil lejet ud. Og er det stadig ikke nok så bor hullet større. Det samme med trillebør dæk med fælg, det er også kun 1 hul i midten. Så kan nærmest ikke være nemmere. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
kovas skrev den 06-03-2021 14:43:08

 Kan du ikke uddybe den ide lidt mere. Hvordan vil du hænge det dæk på stangen?

 Sådan 2 her. Bor hullet i midten op til den ønskede størrelse, lav et hul i dækket og fyld det med cement, brug en sds boremaskine en lille træklods og en flad mejsel (eller endnu bedre hvis du har en ødelagt mejsel du kan lave flad) og brug så det på siden af dækket et par gange under processen så cementen fordeler sig i hele dækket og lufthuller kommer ud, når cementen så er størknet så limer du den lap du har skåret af, på igen. Det gør du så med 2 stk, en stang i midten og så har du et par håndvægte. Har meget svært ved at se problemet i det. 😀

BTA Handyman skrev den 06-03-2021 18:12:32

 Sådan 2 her. Bor hullet i midten op til den ønskede størrelse, lav et hul i dækket og fyld det med cement, brug en sds boremaskine en lille træklods og en flad mejsel (eller endnu bedre hvis du har en ødelagt mejsel du kan lave flad) og brug så det på siden af dækket et par gange under processen så cementen fordeler sig i hele dækket og lufthuller kommer ud, når cementen så er størknet så limer du den lap du har skåret af, på igen. Det gør du så med 2 stk, en stang i midten og så har du et par håndvægte. Har meget svært ved at se problemet i det. 😀

 Og skal det laves endnu nemmere så kan du fylde vand i istedet for cement. Bare husk lidt kølervæske i vandet så det ikke fryser. Kan man sikkert godt gære selv, ellers har de fleste dækfirmaer der også laver dæk til landbrugsindustrien, udstyret til det. Flere traktorer kører med vand i dækkene for at give vægt. Har selv kørt med 1600 liter vand i bagdækkene. 😀

Jeg skal indrømme at når jeg har hørt de forslag med dæk har je syntes at det virkede helt håbløst. Men prisen ufortalt så kan jeg da godt se at det er en mulighed sådan som du beskriver det. Personligt synes jeg bare at det er vigtigt at de nogenlunde holder de vægt intervaller som jeg er vandt til fra fittnescenteret. Så ok for dit forslag,  jeg selv kommer dog ikke til at synes at det er smart. jeg kan godt li at vide hvad for en vægt jeg går efter i stedet for at fylde noget beton i et dæk og så bagefter se hvad det vejer. Men helt fint nu har folk da nogle flere forslag at ta stilling til.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
kovas skrev den 06-03-2021 18:39:38

Jeg skal indrømme at når jeg har hørt de forslag med dæk har je syntes at det virkede helt håbløst. Men prisen ufortalt så kan jeg da godt se at det er en mulighed sådan som du beskriver det. Personligt synes jeg bare at det er vigtigt at de nogenlunde holder de vægt intervaller som jeg er vandt til fra fittnescenteret. Så ok for dit forslag,  jeg selv kommer dog ikke til at synes at det er smart. jeg kan godt li at vide hvad for en vægt jeg går efter i stedet for at fylde noget beton i et dæk og så bagefter se hvad det vejer. Men helt fint nu har folk da nogle flere forslag at ta stilling til.

 Nu kom jeg jo bare op med 2 forslag dæk med fælge, men der er selvfølgelig rigtig mange forskellige størrelser, så det jo bare og regne rumfyldet ud. Du ved jo allerede hvad cement eks vejer pr cm3. Så kan du jo udregne hvilke dæk du skal gå efter for og nå den vægt du ønsker.

Du kan også købe et dæk der er lidt for stort, så ligger du det ned og fylder derefter den vægt cement i du ønsker og banker på dækket så det fordeler sig jævnt. Så har du ens vægt hele vejen rundt og samtidig den vægt der passer til dig. 
Hel klart, men en hurtig pris på to dæk med fælge 140kr + cement  + jernstang så har du en håndvært 2 stk 280kr for et sæt det er allerede mere end jeg har givet for alle mine skiver tilsammen. Og de er bare de små,  men som sagt hvis nogen synes at det er en god ide så er det da fint

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Som variation her i hjemmetræningen vil jeg rigtig meget anbefale den her landmine. https://kristianbradsted.dk/traening-med-landmine/

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg forsøgte med at indsætte et billede fra min mobil, men det lykkedes ikke. Hvordan gør man det+
Så nu måtte jeg gøre det via pc-en men det kan vel gøres direkte fra mobilen?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også