Hjælp! malet træterrasse - slibning?

Vi er i gang med, at renovere mine svigerforældres sommerhus og der blev i sin tid lavet en større træterrasse (80m2) som blev vedligeholdt indtil kræfterne slap op.
Min svigerfar begik den fejl, at han malede træterrassen med maling og ikke træolie.
Malingen sprækker og gennem årene blot blevet nødstørstig lappet, men aldrig slebet.

Løsningen kan være en helt ny træterrasse, men det er økonomien ikke til, så tankerne er ledt til slibning.

1. Slibning af træterrasse - hvad skal man bruge - alle gode råd online er for træterraser som er oliebehandlet, mens jeg pt. ikke kan finde nogle anbefalinger på træterrasser med ca. 1-3 mm. lag maling.

2. Kan højtryksspuling gøre arbejdet på gammelt maling?

Håber I har nogle erfaringer i vil dele, så vi kan komme videre med deres sommerhus.

På forhånd tak.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et billede ville nok gøre det nemmere, at komme med gode råd..
Højtryksrensning af træ, er som regel ikke en god løsning. (hvis du gør skal lansen holdes i god afstand fra træet, og så er den ikke så effektiv)
Hvis du sliber risikere du at slibe skruerne blanke så de ruster, hvis de da ikke er af rustfrit stål, eller tilstrækkelig undersænkede.
Det kan være ret besværligt at slibe maling af, især hvis det sætter sig i slibepapiret. Båndpudser er nok den hurtigste metode, ellers en excentersliber.
Måske du kan fjerne malingen med en varmeblæser, og en spartel?

Men du vil stadig have maling i mellemrummet mellem brædderne, det er svært at få has på.

Nogle ville nok smøre det hele ind i brunsæbe, dække med plastfolie, og fjerne malingen på den måde.
Du kan jo prøve at lave et lille forsøg, om det virker.

Den nemme løsning er at slibe at det løse væk, og give den heldækkende maling igen, det kunne jo været et alternativ, til at bruge en masse timer, eller mange penge, på at lave en hel ny terrasse.


Vi prøver igen, i morgen --
Det største problem er nok, at træet har været lukket inde i maling Og råddent. At skrue dem af igen er umuligt. 80 kvm er på en god dag 9000,- i træ. Jeg har lige skiftet en del af en træterrasse i sommerhus. Det så tilforladeligt ud, men da jeg skar over, var dr kun 5 mm tilbage. Trykimprægneret.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også