Fugning af mursten ved skorsten

Hej. På grund af løbesod og lugt, har jeg fjernet både pudselaget og 2-3 cm. af fugen mellem stenene i muren til skorstenen. Jeg skal nu til at fuge muren op igen, men hvilken mørtel vli passe dertil? Det er umiddelbart en kalkmørtel der er brugt som nuværende fuge, men skal vel jeg bruge en mørtel der blokerer for løbesod, fugt og lugt?

Desuden, hvad vil i foreslå jeg bruger som pudselag samt maling?

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Mads
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at være murer kommer jeg med et forslag. Om ikke andet så bumper vi da din tråd lidt op igen:-)

Jeg ville bruge en Weber 280 multi, evt som den eneste hvis du kan pudse den pænt, ellers kan man jo give det en gang alm. puds eller spartel bagefter. Skulle man give det lidt ekstra kærlighed så evt. en gang LIP primer først.

Maling skal jo nok være en stop/spærre grunder - måske en Flygger - i et eller 2 lag med ordentlig gennemtøring mellem lagene. Derefter selvfølgelig en alm. vægmaling.

Og et vildt forslag som jeg absolut ikke har nogen ide om hvorvidt det er en god ide:-) - hvad med en gang vådrumssikring. Der kommer løbesoden sgu da ikke igennem medmindre det smelter pga varmen selvfølgelig:-)

Bare kald mig BBB 
Stødte forøvrigt lige på denne på handyman.dk
https://handyman.dk/murer/reparationer/loebesod-kan-stoppes/?side=1

Bare kald mig BBB 
Hej Bog Bam Boo, Tak for de gode forslag!
Jeg får købt weber 280 multi til pudsning af skorstenen. Dog er jeg i tvivl om de udkrattede fuger mellem stenen bare skal have en almindelig hydralisk kalkmørtel, som matcher den eksisterende fuge? Eller om jeg også skal fylde fugerne op med weber 280?

Hilsen
Mads

Venlig hilsen

Mads
Det er jo nok en fordel at fylde fugerne først så pudsen ikke “synker”. Men om det skal være alm mørtel eller bare betonpuds har jeg ikke rigtig nogen ide om desværre.

Bare kald mig BBB 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også