Forskellen på afretter- og tykkelseshøvl?

Hej.
Jeg er ny og suger derfor fortsat til mig! Jeg elsker arbejdet med træ og har derfor et spørgsmål som jeg gerne vil have afklaret. Det drejer sig om forskellen på en tykkelseshøvl og en afretterhøvl. For nogle vil det måske være et dumt spørgsmål, da begreberne måske siger sig selv. Men alligevel er jeg forvirret - selv efter at have læst forskellige artikler som indikerer at maskinerne kan det samme? Men det kan de det? Hvis man eksempelvis køber lægter, så ved vi at de altid er særdeles skæve. En tykkelseshøvl kan vel ikke afrette dem så lægterne er snorlige uden buer? Her er det vel afretteren som skal bruges? Eller kan tykkelseshøvlen også bruges hvis bare man høvler tilstrækkeligt på lægtens 4 sider?
På forhånd tak for hjælpen :)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En tykkelseshøvl, høvler et stykke træ så det får samme tykkelse, men har du et brædt der vrider, og køre det gennem tykkelseshøvlen, presses brættet så det retter sig op, men vrider igen, når det kommer ud. (tykkelseshøvlen, har et kort plan)
Aftettren har et stort/langt plan, og køre du træet hen over, bliver det helt plant, men holder sikkert ikke samme tykkelse.

Så optimalt køre du først træet på afretteren, og derefter gennem tykkelseshøvlen, men den plane side nedad, så får du et fint lige stykke træ, men ens tykkelse.

Vi prøver igen, i morgen --
På afretteren har du normalt også et land på den ene side. Efter du har fået den ene side af dit tømmer høvlet plant, kan du dreje det 90o, så den plane side nu følger landet. Så kan du nu høvle næste side vinkelret.

Søren O
Tak Søren! Det gav mening. Så man er nødt til først at afrette træet, så ikke det vrider. Dernæst kan man køre det i tykkelseshøvlen, og så har du et lige bræt eller lægte der ikke vrider, - er det korrekt forstået? Man kan ikke bare udelukkende køre træet i tykkelseshøvlen, da det efterfølgende igen vil vride sig når det kommer ud af høvlen?
Jeg er amatør men elsker at lave træsamlinger til forskellige småmøbler. Derfor har jeg brug for noget der kan afrette træet - ligeledes så jeg får det i de rigtig tykkelser uden afrundede kanter. Kender du - eller andre - til en høvl og afretter til 2500-3000 som er pengene værd? Eller vil det være at købe for billigt? Det må gerne være en bordhøvl, da det kniber med pladsen. Høvlbredden skal være cirka 20 cm. Jeg har desværre pt ikke råd til en der kan høvle bredere. Det tillader budgettet ikke.
Tak for jeres bidrag.

Du kan se tykkelseshøvlen på samme måde som en sav.
Hvis dit emne er skævt og du saver efter en streg der er sat ud fra den ene side af dit emne, har du bare flyttet skævheden et stykke længere ind på emnet.
Så tykkelsehøvlen fjerner bare træ, men følger emnets form.
Man bruger også kun tykkelseshøvlen til at fjerne få mm med, da rundsaven (eller afretteren) er mere effektiv til at fjerne større stykker.

Hvis du tager en gammeldags håndhøvl og begynder at høvle i et stykke træ, så skal du jo hele tiden tjekke at du dels er vinkelret, men også på den lange led så du ikke laver "bakker og dale"
Derfor brugte man i gamle dage en Rubank, som er en høvl der er meget lang. Dermed "tvinger" du høvlen til kun at skære "bakkerne" af, indtil du har et helt lige stykke træ. På samme måde virker afretteren, her er det lange land bare vendt på hovedet (samt en motor drejer kniven rundt) og du fører træet over kniven, i stedet for at føre høvler over træet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
For nu at gøre forvirringen total så kan man faktisk bruge en tykkelseshøvl som afretter, det kræver bare at man laver en "jig", som det er forklaret i denne video.
https://www.youtube.com/watch?v=G8o4P-aM8UE
Som bonus info får du i starten af videoen den samme forklaring som je_ns og søren_o har givet, næsten ord for ord.
Hvis man har et begrænset budget kunne det være en ide at bruge denne jig og en tykkelseshøvl, men med et budget på 2000-3000 kr bliver det svært at finde noget der virker, men prøv at søg på DBA og hav tålmodighed, nogle gange kommer der gode tilbud op, specielt hvis man kan reparere lidt selv.
Annonce
Hvis man har en bordrundsav kan man lave en jig der laver saven til en afretter...
Jeg har lige bygget en til min sav, og den virker helt vildt godt.



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
I skal alle 3 have mange tak for jeres bidrag og forklaringer! Jeg er nu blevet meget klogere! Også tak for linket til et par fede videoer! 
Du kan godt købe en af de billigere høvl/afretter kombier til at starte med.
Til hobbybrug og mindre emner kan de faktisk være overraskende gode.
Du bliver dog nødt til selv at lave et "land", da det der følger med, virkelig er noget bras.
Jeg har købt min i Davidsen for en del år tilbage, mener jeg gav 1500,- på tilbud.
Overvejer dog at opgradere til en mere professionel model, mest pga. høvlbredden der ikke er så stor.

Her er lidt billeder af de modifikationer jeg har lavet.


 Aldrig gå ned på udstyr!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis