Troldtekt. En lige første række?

 Hejsa drenge. Jeg har har fået sat forskalling op og er ved at være klar til at smide troldtekt plader op.
Men hvordan vil i måle ud til at få den første række sat lige? Det er lidt svært for mig lige at gennemskue da jeg ikke kan måle til midt fra begge ænder.

Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ik et forskalling fra væg til væg? Så træk en kridtstreg på forskalling med en kridtsnor.

Bagefter tager du en helt lige retholdt eller lignende, eksempelvis en helt lige lægte, som du skruer op så den flugter fuldstændig med kridtstregen.

Bruger du en retholdt, så kan du bore huller i og skrue skruer i der.

Så er det bare at støde den første række ind mod lægten/retholten. 

Giver det mening? 


Mvh. Christian M
 

Helt rigtig løsning.
Forskalling kan også bruges, kanten af denne skal ligge ca. midt på den forskalling / række du vil starte med. Det kan være den midterste i rummet.
den midlertidige Forskalling skrues fast præcis efter snor, kridtsnor eller laser. Når første række er sat op fjernes den igen og du kan gøre det færdig. Du skal ikke måle fra vægge da de kan være skæve.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det giver mening, og var også sådan jeg havde tænkt. Var bare i tvivl om det bliver helt lige på den måde😉

Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det
Du kan ikke få noget der er mere lige end en snor. og så overføre det på et bræt. Og så behøver det heller ikke at være bedre. Troldtek har også en udvidelses faktor i forskellig varme / fugt. Så over tid vil du nogen gange se lidt sprække imellem plader.
Men det er klart at hvis du ikke starter lige så kan det se herrens ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
TRRA
Det er præcis også det jeg tænker, og den er jo målt ud efter min den lange væg til venstre. Men tænker ikke den er lige 😊

Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det
TRRA skrev den 13-05-2020 08:07:03

Ærligt men måske dumt spørgsmål, forudsætter den løsning ikke at forskalningen sidder lige? 

 Nej, du bruger snoren som rettesnor. Så om forskallingen ikke er helt lige gør ikke så meget.


fase
S. Fabrin skrev den 13-05-2020 08:39:13

 Nej, du bruger snoren som rettesnor. Så om forskallingen ikke er helt lige gør ikke så meget.

 Men ift hvad lægger du rettesnoren?


Mvh Troels
Inden du laver forskallingen, har du formentlig lavet en plan over, hvordan pladerne skal fordeles i forhold til længde og bredde af rummet, ellers kan du ende med en smal strimmel i den ene side.

fase
Der er lavet en plan. Jeg mangler bare at finde ud af at ligge første række helt lige 😊

Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis