Troldtekt. En lige første række?

 Hejsa drenge. Jeg har har fået sat forskalling op og er ved at være klar til at smide troldtekt plader op.
Men hvordan vil i måle ud til at få den første række sat lige? Det er lidt svært for mig lige at gennemskue da jeg ikke kan måle til midt fra begge ænder.

Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det
Hejsa drenge. Jeg har har fået sat forskalling op... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mit forslag. Start med at trække en snor - den grønne diagonalt. Den skulle gerne ende på 11189 mm. Halvdelen af det er midten - marker den. Så trækker du blå snor der krydser over markeringen fra midten af nedre væg (3807mm). Så kan du måle hvor parallel din venstre væg og skillevæg er. Så trækker du den orange fra midten af venstre væg. Så kan du sætte forskalning op efter den ene eller anden vinkel.

De grå streger er diagonaler du evt kan kontroltriangulere efter : https://mat.kaninhop.dk/trekant/?calc

Mvh Troels
Nu skal man ikke gøre det sværere end det er.

Nu har du iøvrigt sat forskalling en op, så mål du midten i hver side af en af dine forskallinger, træk en kridtsnor, sæt retholdt op.

Du kan ikke se om der er 1 til 2 cms forskel på pladerne i højre side og venstre side.

Skulle du først til at sætte forskalling en op, så kunne du have målt midten af rummet i hver ende, målt 5 cm til den samme side i hver side, slået en streg og sat dit forskalling op (så er midten af forskallingen lig med midten af dit rum).

Mvh. Christian M
 

PS.

Du kan med garanti ikke se, at den ene væg er lidt ude af vinkel i forhold til den anden:

Mvh. Christian M
 

Som jeg skrev "  kanten af denne skal ligge ca. midt på den forskalling / række du vil starte med." 
Du har jo regnet det ud, så nu skal du blot have startet. Der skal ikke måles til vægge, midt på eller noget som helst andet på nuværende tidspunkt.
Midt på en forskalling.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kom lige til at tænke på... Du har selvfølgelig gjort sådan, at pladerne i hver side er størst mulige? Det er jo ikke sikkert at det går op med et bræt lige i midten, men måske midten af dit rum passede med midten af en plade.

Hvis du forstår 

Mvh. Christian M
 

Yep pladerne i siderne bliver 50 cm👌 det er kun dem op af vægen der er 4251 der bliver mellem 10 og 14 cm 😊 

Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det
HenrikCh skrev den 14-05-2020 20:09:01

Yep pladerne i siderne bliver 50 cm👌 det er kun dem op af vægen der er 4251 der bliver mellem 10 og 14 cm 😊 

 Så er alt efter bogen 👍 


Mvh. Christian M
 

Havde faktisk overvejet at rykke det hele 10 cm til venstre for at lave de små lidt bredere. Men så ville jeg slet ikke have nogen ens, så der overtog ocd'en lige😂

Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det
Så blev jeg færdig med loftet. Og jeg må sige det var noget nemmere når først man kommer igang end jeg troede. Igen mange tak for hjælpen her inde😊

Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis