Udveksling i trappe hul

Hej alle.
Jeg skal igang med at lave en udveksling til en trappe.
Jeg er nødt til at skære to spær, og min tømrer har forklaret, at 3 sammenlimede og skruede 45x145mm spærtræ er fint, til at lave udvekslingen med.
Er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg skærer de eksisterende spær over? Jeg understøtter selvfølgelig, men det er vel reelt det eneste jeg skal?

Mange hilsner
Lars 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt understøtte men det er ikke nødvendigt. Der er jo overhovedet ikke andet end egen vægt på de spær nu. Og det kan lofts brædder under nemt holde på plads.
De skal naturligvis bagefter bære gulv og loft nedenunder, men ellers er det træk udad som de skal holde til. Vægt og vindbelastning fra taget vil jo i princippet få murene til at skubbes ud. Så det er også den vej du skal tænke på ved fastgørelse af spærene på udvekslingen. Men lige nu ser huset jo ret tomt ud så der er ikke problemer lige under monteringen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik.
Tak for dit svar. 
Jeg tænker også at jeg er i mål med det hele, sommetider er det bare rart at spørge, skulle man nu ha overset noget.
Huset er helt tømt, så der er ikke meget belastning på bjælkerne. Med hensyn til trækket udad, regner jeg med at kraftige vinkelbeslag, sammen med de ret kraftige bjælker jeg har limet og skruet, kan holde.

I den anden ende af huset fandt jeg, da jeg fjernede gulvet, et tilsvarende trappehul, hvor bjælkerne blot var skåret over, men man havde ikke lavet en udveksling. Hmmm🤔.
Bjælkerne hvilede blot løst på væggen i midten af huset. 
Det har dog holdt i 40 år, så mon ikke også min løsning holder.

Mvh Lars 

Du kan godt regne med at det holder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis