stikkontakt installation

Hej
Jeg har i et værelse to loftlamper og der er en lampeafbryder samt med en stikkontakt m. afbryder (se billedet) på væggen.
- Først vil jeg spørge hvorfor der er klemt to røde ledning i den øverste lampeafbryders fase (rød klemme)?
- hvor går den sorte (bagefter gul) ledning til fra stikkontaktes rød klemme
- hvad kunne den hvide ledning være (er "proppet")
- hvis jeg gerne vil dele lampeafbryderen (med to korrespondance afbryder), hvordan skal de tilsluttes?

På forhånd tak!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hold nu op et tarveligt stykke arbejde .

Jeg tænker at man har brugt gul som faseledningen, og også derfor at det er den der går til stikkontakt.
Du bliver næsten nød til at pille lampested ned, så man kan se hvad der går på hvad.
Nå du siger 2 korrespondance afbrydere, mener du så i virkeligheden ikke en krone afbryder ? Så du har 2 tændinger på samme kontakt ?
Tak for svaret. Kan man ikke måle med multimeter hvilken ledning er hvad?
Jeg vil have to afbryder til lampen (de to side af døren, dvs 1 ind i værelset - den har jeg allerede på billedet - og så vil jeg have en ny udenfor  - kan nemt indbygges i gipspladen. 
Det lyder måske ikke så pænt, - MEN hvis man ikke evner at gennemskue den nuværende installation, så har man efter min mening slet ikke kompetencerne til at lave nye tilføjelser til den faste installation.
Hvis man vil rode med de autorisationskrævende områder, så bør man som minimum havde den mest basale viden om det. Så mit kedelige råd vil være at ringe efter en elektriker  

Tilføjelse : Men ellers så er de 2 røde tændledninger formodentlig en til hver af lampestederne, den hvide bruges ikke, men kan være forbundet til noget i den anden ende.
Den gule som er koblet med den sorte fører fasen videre til lampestedet og givetvis videre til et eller andet sted derfra, evt en anden stikkontakt i værelset eller måske videre til næste rum ???
Ja, det vil være den næste skridt men den installation man kan se på billedet, den er den originale ( vi flyttede ind i huset for 3 måneder siden) og den virker. Så enten skal jeg lade være med at pille, fordi den virker (og glemme at sætte en ny korrespondance afbryder til) eller skal jeg ringe efter en elektriker. Du har fuldstændigt ret. Men jeg er også meget nysgerrig, og vil faktisk forstå hvorfor sidder ledningerne på den måde. Og jeg vil ikke lave helt ny installationer, bare en ny afbryder...
Så installationen ud som vist på billedet, da I flyttede ind? Der må have været en K3'er på elsynsrapporten. Efter billedet at se virker det, som om stikkontakten kun virker, når lyset er tændt. Er det rigtigt? Efter billedet at dømme virker stikkontakten kun når lyset er tændt, ellers er den gule ledning fasen. Det er ligegyldigt om fasen er monteret i den ene eller anden klemme i afbryderen. Hvis der spænding på stikkontakten uanset, om lyset er tændt eller ej, er den gule fasen og den røde tændledningen. At der er en sort ledning mellem stikkontakten og en gul ledning samlet med en muffe, betyder bare at det er fasen, der er sløjfet i stikkontakten. Den hvide ledning kan jeg ikke fortælle noget om uden at måle på installationen. Med hensyn til korrespondance mener du da at kunne tænde lamperne hver for sig eller fra to steder. Jeg gætter på, at du vil kunne tænde hver for sig.
Opsummering:
1. Du skal have muret dåser til stikkontakt ind i muren.
2. Du skal afgøre, om du vil tænde de to lampesteder fra samme kontakt (kronetænding) eller fra to forskellige steder (korrespondance).
3. Når du fortæller, hvad det drejer sig om, får du en anvisning.

fase
Annonce
Tak for svaret! Stikkontakten virker uanset om lampen er tændt. Dvs den gule (som er klemt ind i lampeafbryderen) er fase (og den går videre til stikkontakten via en anden gul ledning). Og de to røde er tændledninger.
Nu tænder afbryderen begge lamper samtidigt.Og det er fint for mig. Jeg vil bare have en anden lampeafbryder også ud af værelset (indtil nu har der ikke været monteret dør til værelset og det ville være fint hvis vi kunne tænde/slukke lyset også udvendigt. De to lampeafbryder skal fungerer uafhængig af hinanden, dvs når man tænder lyset på den ene kan der slukkes på den anden.

Du kan sagtens få det lavet, så lamperne tændes uafhængig af hinanden og to steder. Til det skal du have etableret to korrespondancer, som kombineres sammen i to dobbelte korrespondanceafbrydere.

fase
Fint, tak! Men hvordan skal så ledningerne tilsluttes til korrespondanceafbrydere?
Og jeg har glemt at sige men det hele var sådan der vi flyttede ind. Det var bare indmuret, og nu skal den sættes ind i gipsplade. 
Den afbryder, der er på billedet, skal monteres så de to røde monteres i klemmerne markeret med rødt. I den anden afbryder monteres fasen i klemme mærket med rødt. De resterende klemmer monteres så markeringerne på afbryderne passer med den modsatte. Nu er jeg ikke klar over, hvor langt fra muren gipspladerne skal monteres, men forhåbentlig er afstanden mere, end hvad en forfra dåse fylder, for ellers har du lavet en fejl ved at fjerne dåserne fra væggen og mure hullerne til.

fase
Super, det gør jeg i morgen og melder tilbage. Der er ellers plads til forfradåser på begge side af døren. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis