Fjerne gammelt betonlag

Hej
Er begyndt på renovering af et værelse - der er masser af tid til overs pt.
Jeg har fået fjernet det gamle trægulv, der lå på strøer med 45mm isolering, ovenpå et betonlag.
Jeg vil gerne efterisolere gulvet, og bygge det op som en let konstruktion (rette navn?) hvor der ikke skal støbes.
Jeg har lavet et lille prøvehul i betonlaget, for at se om det er til at få løst. Det ser ud til at være cirka 150mm beton blandet med lecanødder, hvorefter der bare ligger sand ihvertfald yderligere 300mm ned. Betonlaget var rimelig nemt at banke i stykker med en standard bore/mejselhammer.
I rummet er der to ydermure - skal jeg tage nogle forholdsregler overfor fundamentet inden jeg begynder at banke gulvet op? Synes engang jeg hørte/læste noget omkring at skære en rille hele vejen rundt med en vinkelsliber, for at undgå at fundamentet flækker?
Når det kommer til at bygge gulvet op igen, er det så (forholdvis) simpelt som det beskrives af sundolitt her: http://www.sundolittguiden.dk/rs/16/uden-beton/
Jeg har vedhæftet et par billeder af gulvet...


 

Hej Er begyndt på renovering af et værelse - der... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce


vi gravede cirka en meters penge i bredden og understøttede med 2x lecablokke i 19cm i højden og 1x mursten. Det færdige gulv er cirka på højde med øverste fuge på mursten. Vi brugte ekspanderende beton klasse A til cirka 16 meters understøtning. Vi har ikke oplevet så meget som en eneste revnet puds på vores skillevægge 😇
BEK skrev den 23-05-2020 21:15:47

Fik endelig startet op på det i dag, og det gik egentlig bedre end jeg havde frygtet.
Har cirka 4cm i toppen til det ekspanderende beton - skal jeg ligge murpap, eller skal det bare mures direkte op under det gamle mur/tagpap? Går udfra at det skal komprimeres rimeligt hårdt med et lille stykke træ eller noget?

Du kan ikke lægge ny murpap ind, du har også allerede et intakt paplag længere oppe i konstruktionen. I øvrigt er fugtoptaget i leca meget beskedent så mm grundvandet står højt i jeres kvarter har den begrænset funktion under indvendige vægge.

Din beton til toplaget skal være meget tør!
Du fylder ind fra siden og banker det fast ned imod enden. I starten vil det måske skride lidt, men efterhånden som du kommer hen ad og der bliver fyldt op bag blokken vil det kile sig fast. Det er kun en udfordring at få det sat fast der hvor du starter på en ny væg, ved de tilstødende sektioner er der jo fast beton at slå det fast op imod, husk at det tager to dage mellem hvert indgreb før du kan fortsætte!
Et bræt lidt tyndere end dine 4cm og langt nok til at du kan bruge begge hænder er fint til at stampe det ind. Nogen gange med en mukkert på enden for at presse det ekstra godt sammen.

Når du er nået hen til enden, glitter du sidens overflade med en ske og husker at tage dig en øl ;-)

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Endnu engang mange tak for de gode råd :-)

Fra tidligere renoveringsarbejde, var jeg godt klar over at jeg havde en form for krybekælder/tunnel under huset. Har idag fundet den anden ende, hvilket giver håb for at jeg kan lave gulvvarme.
Den ene væg (tværgående af huset) fandt jeg som skrevet tidligere, fundament under.
Det ligger dybt nok til at jeg ikke kommer til at udhule under det, men kanten er ret markant. Kan de to kanter tænkes at have en funktion, eller er det bare hældt af to omgange med løs hånd mon? Jeg vil egentlig gerne have skåret de kanter lidt til (eller den øverste om ikke andet), så det bliver nemmere med isoleringen.

Ekspanderende beton er åbenbart ikke lagervare i ethvert byggemarked, har jeg erfaret. Havde ellers håbet at gå i krig med det i dag, men så får det da bare en dag ekstra til at hærde op.


 

Ved ikke med de to kanter. Hvis det var mod soklen under ydermuren ville jeg sige at det bare var noget der var rendt ved siden af?
Hvis det bare stikker ud i luften har det ikke umiddelbart nogen funktion og kan bortskæres.

Du kan selv lave en beton ekspanderende (eller minimere svind) vha en tilsætning af Cebex 100 som kan fåes på den fleste tømmerhandler der servicerer håndværkere, Bygma og Stark lagerfører det som standard.

Ved ikke hvor mange meter du skal pode toplag på, mit eget forbrug er en lille bøtte til ca 6-7 meter med nogenlunde samme mængde toplag som dig selv.
Cebex er plastificerende så det nedsætter behovet for tilsætning vand ved blanding af beton.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er ligesom at der er hældt beton (meget grov blanding, en del sten) af to gange, og så er man sluttet af med et fint afrettet lag inden betongulvet. Det vil jo normalvis være dækket af sand, så tænkte om det ville være for at stabilisere væggen sideværts?
Kan bare ikke se nogen grund til det, de tre meter væg bærer ikke noget.

Jeg var faktisk i den lokale Stark for at hente beton, men de havde intet. Jeg må se i morgen om de har Cebex100.
Jeg har kun små 7 meter, så det er ikke alverden jeg skal bruge.

Nu har jeg set flere gange, at ekspanderende beton nævnt som beton med mindre svind, fremfor en egentlig ekspanderende egenskab. Jeg læste datablad på Marlon ekspanderende beton i dag, og kunne se at de angiver 1-3% ekspansion... lidt spøjst at der ikke rigtig er enighed om det emne.

 

Annonce
Opstår forvirringen fordi du køber beton færdiglavet? Jeg blander det altid selv, billigere og mere konsistent på den måde.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja, jeg køber det der bare skal blandes med vand. Når jeg ikke skal bruge større mængder, går det lige an - og så er det bare meget nemmere.

 

En lille update og en kæmpe tak!

Jeg kom endelig hele vejen rundt, efter en del arbejdsmæssige forhindringer. Der er ikke noget der er skvattet sammen undervejs, så det kan ikke være helt galt.

Tusind tak for tålmodigheden, der kommer nok flere nybegynder spørgsmål i andre tråde   

 

Hej. Har du nogle billeder af understøbningen og fandt du cebex100?
StephanT skrev den 21-03-2022 00:12:06

Hej. Har du nogle billeder af understøbningen og fandt du cebex100?

 Beklager, havde ikke lige set der havde været respons på tråden!

Jeg kunne ikke få Cebex100 i den lokale handel, men de havde ekspanderende beton fra Skalflex, så den kørte jeg bare med.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis