Fjerne gammelt betonlag

Hej
Er begyndt på renovering af et værelse - der er masser af tid til overs pt.
Jeg har fået fjernet det gamle trægulv, der lå på strøer med 45mm isolering, ovenpå et betonlag.
Jeg vil gerne efterisolere gulvet, og bygge det op som en let konstruktion (rette navn?) hvor der ikke skal støbes.
Jeg har lavet et lille prøvehul i betonlaget, for at se om det er til at få løst. Det ser ud til at være cirka 150mm beton blandet med lecanødder, hvorefter der bare ligger sand ihvertfald yderligere 300mm ned. Betonlaget var rimelig nemt at banke i stykker med en standard bore/mejselhammer.
I rummet er der to ydermure - skal jeg tage nogle forholdsregler overfor fundamentet inden jeg begynder at banke gulvet op? Synes engang jeg hørte/læste noget omkring at skære en rille hele vejen rundt med en vinkelsliber, for at undgå at fundamentet flækker?
Når det kommer til at bygge gulvet op igen, er det så (forholdvis) simpelt som det beskrives af sundolitt her: http://www.sundolittguiden.dk/rs/16/uden-beton/
Jeg har vedhæftet et par billeder af gulvet...


 

Hej Er begyndt på renovering af et værelse - der... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Helt basalt spørgsmål - hvordan skal man kunne forskyde leca blokkene, når man maks graver 1 meter ud? Sådan en er 49 cm i længden, så skal man tilpasse længden af blokken (skære den over), eller snakker vi bare få cm forskudt? Og skal den bare have samme bredde som mursten, eller en anelse bredere?
Den med vandet er fanget nu, tak  
Jeg laver let terrændæk, så der skal ikke støbes nyt gulvlag.

 

BEK skrev den 19-05-2020 09:10:59

Helt basalt spørgsmål - hvordan skal man kunne forskyde leca blokkene, når man maks graver 1 meter ud? Sådan en er 49 cm i længden, så skal man tilpasse længden af blokken (skære den over), eller snakker vi bare få cm forskudt? Og skal den bare have samme bredde som mursten, eller en anelse bredere?
Den med vandet er fanget nu, tak  
Jeg laver let terrændæk, så der skal ikke støbes nyt gulvlag.

Til indre skillevægge af alm mursten + pudslag på begge sider har jeg brugt 15cm blokke hvor jeg lægger den nederste på fladen istedet for højden for at få bredt vederlag ned imod jorden.

Nedenfor billede hvor jeg gjorde det ifm omlægning af kloak.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det brede vederlag nederst skulle gerne være opnået med den 5 cm høje beton fod.
Leca blokke forskydes blot 4-5 cm så er det ok. Og om din udgravning lige er 100 cm eller 105 cm gør ingen forskel.
Når du skal have let gulvvarme så skal du have gulv pladen hugget væk så den er plan med muren. Du skal jo have plads til dine spånplader.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak til jer begge for input.
Er opmærksom på at det gamle beton skal hugges helt væk, men det vil uundgåeligt også give lidt huller, nu jeg ikke formåede at skære igennem betonlaget. Tænker de huller, og overfladen generalt, kunne køre over med en gang reparationsbeton, så jeg har en plan flade at arbejde med

Jeg går i krig med det i morgen, og får købt ind til den lange weekend - opdatering følger, når tvivlen igen kommer 😉

 

Den med at ligge den på fladen fik jeg fra min murer der hjalp mig med det første gang jeg skulle gøre det.
Fladen mod jord giver større vederlag (jorden  vil uvægerligt ligge lidt løst efter udgravning) - men også at blokken ovenpå vil have sværere ved at skride ud da der dannes en forhøjning på bagsiden ved fugen, hvor man ikke kan se til det og komme til at trykke og glatte den.
Spurgte også om forbandt, det var vidst lige meget når man limer dem sammen med beton, blokken giver efter før betonfugen slipper hvis der kommer så meget pres på men det er vidst lidt religion.

Ift det gamle leca ville jeg planere det med en slibekop, den smule hulrum der er tilbage ville jeg lukke med PU-skum så længe i ikke bor i et område med fugtig jordbund.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH skrev den 19-05-2020 22:55:25

Den med at ligge den på fladen fik jeg fra min murer der hjalp mig med det første gang jeg skulle gøre det.
Fladen mod jord giver større vederlag (jorden vil uvægerligt ligge lidt løst efter udgravning) - men også at blokken ovenpå vil have sværere ved at skride ud da der dannes en forhøjning på bagsiden ved fugen, hvor man ikke kan se til det og komme til at trykke og glatte den.
Spurgte også om forbandt, det var vidst lige meget når man limer dem sammen med beton, blokken giver efter før betonfugen slipper hvis der kommer så meget pres på men det er vidst lidt religion.
Så den første sten har du bare til at stå på jorden uden beton under?

Jeg laver alt det her med livrem og seler - vil hellere overgøre tingene, end at skulle lave det om... derfor alle spørgsmålene!

Jeg har købt noget Weber Cempexo opmuringsmørtel, det mente den lokale Stark var det bedste at bruge, men ser lige at du nævner beton?

 


 

Op murings mørtel er det der skal bruges. Mon ikke det er en trykfejl med beton fuger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 21-05-2020 20:26:59

Op murings mørtel er det der skal bruges. Mon ikke det er en trykfejl med beton fuger.

Nej, beton er korrekt. Fik at vide det var bedst når det er under jord, men når det er indre vægge under et hus kan mørtel sikkert også bruges eftersom der aldrig vil komme frost.

Mht bunden har jeg også sat den første blok i ca 5 cm våd beton (sand+cement i 1:3 forhold) - således er det nemmere at få den rettet korrekt ind i murens retning og lagt vandret.

Ift selve bunden af hullet skal man være forsigtig med ikke at rode rundt med jorden så den bliver løs, de gange det har kunnet passe med timingen har jeg vandet bunden af hullet for at få jorden til at pakke sig igen.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Fik endelig startet op på det i dag, og det gik egentlig bedre end jeg havde frygtet.
Har cirka 4cm i toppen til det ekspanderende beton - skal jeg ligge murpap, eller skal det bare mures direkte op under det gamle mur/tagpap? Går udfra at det skal komprimeres rimeligt hårdt med et lille stykke træ eller noget?

Denne væg går langs med huset.
Jeg begyndte at grave ud på en væg der går på tværs, og blev glædelig overrasket over at finde fundament under skillevæggen - der er fundament cirka 35 cm ned fra bunden af det gamle betonlag - så slipper jeg da for at understøtte der.


 

Du kan fylde det ind og komprimere så godt som muligt med en ret bred fugeske. Men der er jo nok ikke sand bagved så i starten skal du ikke trykke for hårdt for så forsvinder beton bare ned bag muren. Så lidt tryk nedad så det binder på leca muren, og så efterhånden kan du trykke mere og mere uden at det forsvinder.
Hvis det gamle pap er hel så er det ok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis