Fjerne gammelt betonlag

Hej
Er begyndt på renovering af et værelse - der er masser af tid til overs pt.
Jeg har fået fjernet det gamle trægulv, der lå på strøer med 45mm isolering, ovenpå et betonlag.
Jeg vil gerne efterisolere gulvet, og bygge det op som en let konstruktion (rette navn?) hvor der ikke skal støbes.
Jeg har lavet et lille prøvehul i betonlaget, for at se om det er til at få løst. Det ser ud til at være cirka 150mm beton blandet med lecanødder, hvorefter der bare ligger sand ihvertfald yderligere 300mm ned. Betonlaget var rimelig nemt at banke i stykker med en standard bore/mejselhammer.
I rummet er der to ydermure - skal jeg tage nogle forholdsregler overfor fundamentet inden jeg begynder at banke gulvet op? Synes engang jeg hørte/læste noget omkring at skære en rille hele vejen rundt med en vinkelsliber, for at undgå at fundamentet flækker?
Når det kommer til at bygge gulvet op igen, er det så (forholdvis) simpelt som det beskrives af sundolitt her: http://www.sundolittguiden.dk/rs/16/uden-beton/
Jeg har vedhæftet et par billeder af gulvet...


 

Hej Er begyndt på renovering af et værelse - der... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du mener skære fri ved skillevæggen, inden jeg hakker væk af betonen?
Jeg tænker jeg hakker alt andet væk, før jeg begynder at hakke væk ved de skillevægge der skal understøttes. Hvor tæt kan jeg hakke op til væggen? 10-15cm?

Det er muligt at sokkelen er 90cm, jeg holdte bare med at grave da jeg fandt den kant på fundamentet. Det er muligt at det forsætter på den anden side af kanten, det må jeg lige tjekke i morgen. Ejerskifteforsikringen er udløbet.

 

BEK skrev den 13-05-2020 22:27:18

Du mener skære fri ved skillevæggen, inden jeg hakker væk af betonen?

Yes!

På den måde kan du komme ind på et par cm afstand og få en ren kant + vibration får ikke dit pudslag til at gå løs og blive skruk (eller i mit tilfælde - falde ned).

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Mit puds er allerede raget ned, det var så porøst at det faldte af i store kager.

Har været ved at fjerne mere ved ydervæggen. Det ser ud til at opbygningen (oppefra) er mursten - tagpap - beton/leca - tagpap - mursten - fundament.
Skal beton/leca laget bare “planes” ift murstenene ovenover og nedenfor?

 

Tillader mig lige at stille et spørgsmål i tråden, for at lære noget 
Hvorfor er det nødvendigt at understøbe ved skillevæggen? Den er vel ikke bærende når der nu ikke er fundament under, så det eksisterende betonlag kan vel sagtens holde væggen eller..?
Og hvis det er nødvendigt med understøbning pga det skal være en let konstruktion, kunne man så ikke i stedet bare lave et alm betondæk igen med behørig isolering mm. og undvære understøbning, da det vel trods alt er lettere?


Bare kald mig BBB 
Til Big Bam Boo: Hvis man graver alt sandet væk i rummet, så skrider sandet også væk under skillerum. Selv om man fylder med isolering igen, så kan man ikke hindre at sandet drysser ned, og dermed kommer det til at mangle. Selv om skillerum ikke er bærende i forhold til resten af husets konstruktion, så vejer skillerum jo en del og de vil revne.
Da huset blev bygget var det jo en hel betonplade som man murede på, og nu bliver det kun 11 cm bred.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ahh derfor. Tak for forklaringen

Bare kald mig BBB 
BEK skrev den 16-05-2020 15:12:55

Mit puds er allerede raget ned, det var så porøst at det faldte af i store kager.

Har været ved at fjerne mere ved ydervæggen. Det ser ud til at opbygningen (oppefra) er mursten - tagpap - beton/leca - tagpap - mursten - fundament.
Skal beton/leca laget bare “planes” ift murstenene ovenover og nedenfor?

Lyder mere eller mindre som samme opbygning der var her: klaplag, murpap, 3xmurskifte, murpap, mur. I vores tilfælde var hulrummet ved de 3x skifte udfyldt med løstliggende leca hvorpå der var udstøbt et slidlag i beton der flere steder var revnet og lå ustabilt. I en stor del af huset har jeg lavet let gulvvarme ovenpå klaplaget, andre steder har jeg været nødt til at fjerne det hele og undermure tilstødendevægge bla ifm statik ved bærende vægge (huset har overetage) men også ifm omlægning af kloakafløb og badeværelse hvor vi skulle have store fliser.

 Ok ja, det er nemmere hvis man skærer det fri først. En ren kant vil gøre det nemmere senere at få din isolering til at ligge tæt op mod væggen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

I øvrigt kan jeg anbefale at lave en række huller langs væggene du vil understøbe og fylde dem med vand gentagne gange, hvis du kan få sandet nedenunder opfugtet skrider det ikke så meget.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Først - mange tak for feedback. Det hjælper en del for en amatør, der kun er vant til strøm og mekanisk arbejde!

Jeg havde noget svært ved at få skåret igennem betonlaget, for at få lavet en ren kant. Jeg kunne ikke komme ordentligt ind til væggen og skære, så var nødt til at hakke det ud, hvilket selvfølgelig giver en ret ujævn overflade. Vil det være en ide at grave det nødvendige væk, lave en støbeform og tilsætte beton? Det vil vel udfylde de huller der nu engang er kommet, samt lave en ren overflade. Jeg tænker jeg kan lave overfalden mere plan med en vinkelsliber, men helt godt bliver det nok ikke

Jeg har efterladt en 10 cm kant ved skillevæggene. Kan jeg banke det sidste (vandrette) beton op mod væggen væk, så længe jeg ikke graver ud mere end højst nødvendigt under væggen, eller vente med at banke det væk til jeg graver ud til understøbningen?
Såvidt jeg kan forstå understøbningen; grav maks 1 meters bredde ud. Komprimer sandet/grusen og stil en lecablok (ganske normal fra Jem&Fix, eller en stærkere udgave?) i 5 cm beton. Mur endnu en lecablok ovenpå og slut af med ekspanderende beton op mod det gamle beton uden skillevæggen... korrekt?

Det med vandet - du mener vande inden jeg begynder at grave ud?


 

Når sandet er vådt, så holder det bedre på plads, så det ikke drysser ned i hullet hele tiden. Når du graver ind i 1 meters bredde så skal du ikke grave længere ned end nødvendigt. Så er undergrunden / sandet komprimeret så godt som muligt. Så har du de ca. 5 cm beton til at sætte første række lecablokke. Næste række sættes lidt forskudt så du ikke får de lodrette fuger over hinanden. Så når du nogle dage senere skal sætte næste søjle så går leca blokke ind i hakker der er lavet på det første stykke.
Det er så en god ide med at vente et par dage inden man fuger det sidste med ekspanderende beton.
Jeg ville nok vente med at hugge yderligere i beton indtil alt understøbning er færdig. Så er det stabilt nedenunder. Den gamle beton kant behøver ikke at være glat, der skal alligevel støbes et nyt gulvlag.
Du kan bruge almindelige lecablokke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis