Fjerne gammelt betonlag

BEK
BEK
90 9000
Hej
Er begyndt på renovering af et værelse - der er masser af tid til overs pt.
Jeg har fået fjernet det gamle trægulv, der lå på strøer med 45mm isolering, ovenpå et betonlag.
Jeg vil gerne efterisolere gulvet, og bygge det op som en let konstruktion (rette navn?) hvor der ikke skal støbes.
Jeg har lavet et lille prøvehul i betonlaget, for at se om det er til at få løst. Det ser ud til at være cirka 150mm beton blandet med lecanødder, hvorefter der bare ligger sand ihvertfald yderligere 300mm ned. Betonlaget var rimelig nemt at banke i stykker med en standard bore/mejselhammer.
I rummet er der to ydermure - skal jeg tage nogle forholdsregler overfor fundamentet inden jeg begynder at banke gulvet op? Synes engang jeg hørte/læste noget omkring at skære en rille hele vejen rundt med en vinkelsliber, for at undgå at fundamentet flækker?
Når det kommer til at bygge gulvet op igen, er det så (forholdvis) simpelt som det beskrives af sundolitt her: http://www.sundolittguiden.dk/rs/16/uden-beton/
Jeg har vedhæftet et par billeder af gulvet...



 

37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Søren O
Søren O
3490 7000
Prøv at hugge op ved skillevæg. Hvis der er sokkel under gulvet er det bare at gå igang med at hugge op. Gulvet har sikkert ikke ret god forbindelse soklen, så det er ret sikkert unødvendigt at skære gulvet langs vægge.

Søren O
ev elmand
ev elmand
15510 7480
En prøve gravning ved ydermur og skille væg er nødvendig for at vide hvad du har med at gøre.
For at du ikke skal ´flå det hele i må stykker med din borehammer, så prøv at grave lidt ind under betonen og slå på med en ordentlig hammer. Så vil det gå i nogle større stykker, som er lettere at bære ud. Og boremaskinen kan køle lidt af.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
BEK
BEK Trådstarter
90 9000
Tak for svarene!


Jeg prøver at hakke lidt i det ved ydermur og skillevæg i morgen. Betonlaget (det som kaldes klaplag?) var ret porøst, da jeg først fik brudt skallen.
Lavede man normalvis fundament under skillevæg af mursten tilbage i 60’erne?

 

Annonce
Annonce
BOFH
BOFH
1160 8600
Nej det gjorde man ikke for det var der ikke krav om. I BR66 som vores hus er opført efter, var det ikke engang et krav med sokkel hvis væggene var bærende for tag og/eller man ønskede at tilføje en overtage.

Husk også at der blev bygget RIGTIGT stærkt i slutningen af 60'erne så der var jord -og betonarbejdere glade hvis det bare landede inde på grunden = du er højst sandsynligt nødt til at understøbe el. undermure dine vægge. Undermuring tager lidt længere tid men isolerer væsentligt bedre.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

ev elmand
ev elmand
15510 7480
Selve tiden er stort set den samme om man murer op under skillerum eller man støber. Det er forberedelser der tager tiden.
Jeg ville mure med lecablokke. Altså hugge og grave ind under skillerum i højst 1 m. bredde. (Første sted måske 1 m fra ydermur) . Dybde kan være 65 cm. Så udlægges ca. 5 cm beton i bunden, og der mures 3 rækker leca blokke op under skillerum. Du må gerne lave sådan en søjle i alle 3 sider af rummet samtidig.
2 dage efter kan du lave 1 m på hver side af dine søjler, dog sådan at der stadig er 1 m. imellem udgravninger.
2. dag efter kan det så sikkert laves færdig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
BOFH
BOFH
1160 8600
ev elmand skrev den 12-05-2020 22:47:54

Selve tiden er stort set den samme om man murer op under skillerum eller man støber. Det er forberedelser der tager tiden.
Jeg ville mure med lecablokke. Altså hugge og grave ind under skillerum i højst 1 m. bredde. (Første sted måske 1 m fra ydermur) . Dybde kan være 65 cm. Så udlægges ca. 5 cm beton i bunden, og der mures 3 rækker leca blokke op under skillerum. Du må gerne lave sådan en søjle i alle 3 sider af rummet samtidig.
2 dage efter kan du lave 1 m på hver side af dine søjler, dog sådan at der stadig er 1 m. imellem udgravninger.
2. dag efter kan det så sikkert laves færdig.

Ved undermuring med leca bør der bruges cebex-tilsætning i toplaget (ekspanderende + plastificerende) for at holde vandmængden nede og minimere risiko for svind i dette lag. Podelaget skal komprimeres meget grundigt (bankes ind med klods + mukkert eller lignende) for at få det til at pakke sig ordentligt under den gamle beton der er meget ujævn på undersiden. Det betyder at lecablokkene man murer ned i beton skal stå fast inden man begynder at pode toplaget  da de ellers vil forrykke sig - dvs 2 dage til at blokkene sætter sig fast + 2 dage til at podelaget sætter sig inden man kan tage næste meter. 

Har fået denne opskrift verificeret ifm tegning af entrepriseforsikring da jeg selv har gjort det under bærende vægge.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
15510 7480
Jeg ville nu også fjerne beton laget under muren, og så mure op imod eksisterende sten, leca, eller gasbeton
Men god pointe med at lade muren stå lidt inden man fuger sidste ud med ekspanderende. Mén der er jo samme problematik omkring støbning, så jeg ser ikke tidsforskellen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
BEK
BEK Trådstarter
90 9000
Fik hakket og gravet lidt ved skillevæg og ydermur.

Skillevæggen ser ud til bare at stå på klaplaget - jeg kan ihvertfald grave ind under hvor væggen står.
Der må jeg så i gang med at understøbe, efter jeres opskrift. Stødte forøvrigt på et stykke rundjern. Ligger det ikke langt nede, hvis det er for at stabilisere betonlaget?

Ved ydermuren kunne jeg følge fundamentet 600mm ned, inden der kom en kant på fundamentet... som en slags fod.
Tænker de 600mm giver rigeligt med dybde til at lave nyt let terrændæk - synes jeg har læst at man skal holde sig minimum 100mm over fundamentet?


 

BOFH
BOFH
1160 8600
ev elmand skrev den 13-05-2020 18:42:30

Jeg ville nu også fjerne beton laget under muren, og så mure op imod eksisterende sten, leca, eller gasbeton
Men god pointe med at lade muren stå lidt inden man fuger sidste ud med ekspanderende. Mén der er jo samme problematik omkring støbning, så jeg ser ikke tidsforskellen.

 Udfordringen ved lecagulve er at der tit er en ekstra murpap indlagt i det mur-skifte der flugter med niveau af færdigt gulv, dvs at 2-3 skifter skal bære sig selv over en meter - lidt usikkert.


Min forsikring ville ikke dække hvis jeg også fjernede klaplaget under, den sagkyndige jeg talte med sagde der var eksempler både på udskridning men også på at selve klaplaget var brækket selvom der kun var fritlagt en meter fra den ene side, dvs at klaplagets beskaffenhed ofte regnes som ringe, jeg selv brugte en soldat pr meter på begge sider af muren for at aflaste itf væggen skulle sætte sig. Som sagt gik det stærkt i slutningen af 60'erne...

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH
BOFH
1160 8600
Ja der skal undermures. Ingen idé om funktionen af det stykke jern du har fundet. Det hjælper måske en del ift murens fremtidige beskaffenhed hvis du kan skære betonen fri langs væggen med en betonsav eller som minimum en stor vinkelsliber

Er du sikker på at din sokkel ikke går helt ned i 90cm? Det har været krav længe så det er potentielt en til ejerskifte forsikring...

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her

Find byggemarked

Vi har samlet alle byggemarkeder i Danmark.
Søg på postnummer her:


Se alle byggemarkeder her