Ny garage - Primær bebyggelses betydning i skel...

Hej...

Jeg vil gerne i gang med et par byggeprojekter, men er lidt i tvivl om regler og dispensations-regler...Jeg vil gerne bygge to ting: et halvtag og en carport/garage.. Begge dele i skel...

Mit problem består i at mit hus står i skel, så derfor er jeg ikke sikker på hvor meget jeg må bygge eller kan søge dispensation til...

I det vedhæftede ses huset.. Den sorte linie (helt til venstre) markerer hvor der på nuværende tidspunkt er bygget i skel.. Der er bygget 8,3m i skel allerede..

Halvtaget er det blå område , carporten er det røde..
Ideelt set, skulle halvtaget være ca 4x8m og garagen 6x8m, men begge kan gøres mindre hvis nødvendigt...

Tæller primær bebyggelse med 1:1, når man tæller på meter i skel? I så fald har jeg kun 3,7m op til de 12m og kommer nok i bekneb..

Hvis primær tælles med, kan jeg så lægge hus og halvtag sammen, således at den længste side er de 8,3m+4m (hus+halvtag), eller skal jeg tage den længste side af både hus (8,3m) og tilbygning (8m)?

Carporten er naturligvis kun den længste side, så den tæller for 8m...
Altså giver det (alt efter hvordan man tæller)
8,3+4+8 =20,3m (hus og halvtag som én bygning + længste side af carport)
8,3+8+8 = 24,3m (hus + længste side af begge tilbygninger)
8,3+8 = 16,3m (længste side af begge tilbygninger)

Er der desuden nogen (tommelfinger-)regler om hvor meget man kan få dispensation til?

På forhånd tak
Mark

Mvh

Mark Herskind

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis tilbygning ikke falder ind under reglen om 2,5 m højde 2,5 m fra skel så tæller den ikke med.
Men du får nok svært ved at få dispensation til at bygge i skel i begge sider. Man ønsker et eller andet sted i enhver bebyggelse et brand frit område. Altså så alle huse i en gade ikke står sammenbyggede med deraf følgende risiko for brandspredning. der hvor de gør ved dobbelthuse m.m. er der særlige regler vedr. brandbeskyttelses mure.
Den eneste tommelfinger regel der kan benyttes er at gå rundt i kvarteret og se efter en lignende løsning. Er det tilladt der så kan du sikkert også få tilladelse.
Det er omvendt derfor mange kommuner ikke er særlig villige til at give dispensation, for så danner det præcedens for hele området.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis tilbygning ligger  3 m fra skel så tæller det ikke med hvis det er almindelig et plans hus.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Naturligvis...

En yderligere ting...
Den primære bebyggelse i skel er mere en 2.5m høj, skal den så ikke tælles med?

Mvh

Mark Herskind

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis