Samlebrønd - lede vand væk når afløb er over niveau?

Hey,

Har et issue... har nogle drænrør på min grund, samt tagrende der skal ledes væk fra grunden. Problemet er at afløbet ikke er nok under niveau, hvorved jeg ikke kan se det kan løbe væk? Det er ca. som illustreret på tegningen. Afløbet burde jo optimalt være under dræn røret i højden. Det er dog ikke muligt, da jeg ikke kan få et fald hen mod afløb til kloak... Hvad kan anbefales?

NB det er kolonihavehus - så forslag med kontakt kloakmester osv behøves ikke :)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da man ikke kan få vand til at løbe opad uden at bruge en pumpe, ser jeg kun en løsning:
Flyt samlebrønden længere ud af afløbet til kloakken, så du får afløbet under dræn...

Men hvis det er en offentlig kloak du udleder til, så er det arbejde omfattet af loven, og derfor skal du bruge en godkendelse fra en kloakmester, så er det ligegyldigt at det er et helårs, sommerhus eller kolonihave.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 11-05-2020 16:08:34

Da man ikke kan få vand til at løbe opad uden at bruge en pumpe, ser jeg kun en løsning:
Flyt samlebrønden længere ud af afløbet til kloakken, så du får afløbet under dræn...

Men hvis det er en offentlig kloak du udleder til, så er det arbejde omfattet af loven, og derfor skal du bruge en godkendelse fra en kloakmester, så er det ligegyldigt at det er et helårs, sommerhus eller kolonihave.

 Ja men kommer det ikke til at give det samme? Skal jo lave fald på tagrende og dræn hen mod afløb til kloak hvis jeg flytter samlebrønden tættere på kloakken.......

Det er i praktsis en å jeg/vi afleder til. Det er bare rent vand, og det der er godkendt. 

Det kommer jo lidt an på hvor meget fald du har at give af, for selvfølgelig skal du have fald på alle rør...
Så er der jo kun pumpe løsningen tilbage  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis den høje vandstand ikke giver problemer, er der vel ikke noget i der kræver at dræn- og tagvandsrørene er tomme. Er der problemer med "mudret" terræn er det vigtigt at du får vandet (pumpet) væk.

Søren O
Søren O skrev den 11-05-2020 18:46:55

Hvis den høje vandstand ikke giver problemer, er der vel ikke noget i der kræver at dræn- og tagvandsrørene er tomme. Er der problemer med "mudret" terræn er det vigtigt at du får vandet (pumpet) væk.

 Grunden er meget leret, hvorved vandet ikke rigtig kan synke ned. Derfor tror jeg måske det hele bliver meget vådt hvis vandet ikke kan blive ledt væk?

Annonce
Når det er regnvand kan du godt nøjes med et meget lille fald ud til kloakken.
Har du kikket om der er mulighed for at sænke indløbet ude i skelbrønden til kloakken.
Er det en pvc brønd kan du bore hul, og sætte en in-situ muffe i.
 


Vi prøver igen, i morgen --
Det er en å der udledes til, så ingel skelbrønd.

Søren O
Søren O skrev den 12-05-2020 14:10:18

Det er en å der udledes til, så ingel skelbrønd.

 Det brøndrør jeg kobler på kan desværre ikke sænkes. Det brøndrør går ud i en å. Hvis det kunne sænkes var det nemt. Så er afhængig af højden hvor det ledes ud. Jeg tror desværre jeg må bruge drænpumpen - da mit afgangsrør efter fald er placeret 20cm for højt :/ 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis