Terrasse med forskellig tykkelse på fliser

Hej allesammen,

Jeg vil gerne udvide min eksisterende terrasse med ekstra 18 kvm. Der skal kun gåes på terrassen, og ingen køretøjer eller lign. Jeg har allerede gravet det ud, og er nu løbet ind i et mindre problem (håber jeg).

Den gamle del af terrassen er lavet med RBR 30 x 60 x 6 cm alm. standard grå beton havefliser i 2012.

Det har nu vist sig, at denne flise i 6 cm tykkelse fra RBR er udgået. Den findes stadig på RBR hjemmeside, men ingen forhandlere har den. En tilsvarende flise fra RBR fås nu kun i 5 cm tykkelse, men til en god pris i bl.a. Jem og Fix.

Der findes også een fra IBF med den har en anden overflade og lavet i to lag, og så er der een fra FC Beton, men den tør jeg ikke bestille uden en lang køretur for at se den først.

Mit spørgsmål går på, om det er tilrådeligt, at lægge en 5 cm tyk flise op ad de allerede lagte 6 cm fliser?

Der ville jo så skulle være vibreret og aftrukket sand 1 cm op ad siden på de gamle fliser, som de nye fliser så skal lægges på, for at få samme højde på den gamle+nye del af terrassen bagefter.

Derudover, så er jeg i tvivl om, at selvom man kunne ramme samme højde på nye del af terrassen, enten med 5 cm eller 6 cm tykke fliser, så vil den nye del måske synke ned og sætte sig lidt bagefter, og det ville se dumt ud. Selvfølgelig skal der vibreres grundigt, men skal jeg regne med, at det synker/sætter sig alligevel? Hvor meget skal må i så fald regne med? Gætter måske på en halv cm., men det har jeg absolut ingen idé om. Det vil jo være lidt træls atskulle have alle de nye fliser af, og have mere sand på, og så lægge de nye fliser igen, fordi det sætter sig...

Tak til alle der giver dette en tanke :-)

Mvh Christian, Haderslev

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du sagtens, det er der ingen problemer i.
Du laver bare den nye afretning 1 cm højere ( måske plus 1-2mm, de sætter sig nok lidt)

Vi prøver igen, i morgen --
OK, det lyder godt. Jeg ville også mene, at det kunne lade sig gøre, men hvis andre er enige, så hjælper det jo en del på det :-)
Tak for det.
Mvh Christian

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis