90 graders hjørne, fodpanel i flere stykker

I en entre, er der et 90 graders hjørne (udvendigt).
Hjørnet er “rundet”, så man ikke nøjes med to stykker træ, skåret i 2 x 45 grader
Hvis nu jeg vil lave det af to “lange” stykker træ + en lille stump på ca. 3 cm., skal snittene så være 22,5 grader? (har en kap/gehringssav til rådighed). 🤓

Træd ikke på mine ledninger :o)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, 22,5 grader må være rigtig. Men lave en prøve med nogle stumper, måske er dit hjørne ikke helt 90 grader, det er set før. :-)
Super, tak for svar. 👍😁
Prøver naturligvis først med nogle stumper!
Og ellers må vi “skumme det op”! 🤪

Det skal ikke skummes op. Lidt acryl fugemasse skulle gerne være nok til at pynte det lidt.
Du kan jo hugge en smule i pudslag bag det lille stykke så det er lidt mere lige.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du kan koge panelstykket. Du kan hjælpe processen på vej ved at trykke enderne sammen ca. 20 % med en kraftig skruetvinge og et lan. Træet behøver ikke være varmt når det bøjes men skal holdes fugtigt.

Processen hedder stukning, og træet bliver bøjeligt som kogt makaroni. Træet mister en smule i styrke, men det har ingen betydning for et panel.
ev elmand skrev den 11-05-2020 19:57:27

Det skal ikke skummes op. Lidt acryl fugemasse skulle gerne være nok til at pynte det lidt.
Du kan jo hugge en smule i pudslag bag det lille stykke så det er lidt mere lige.

Hej ev elmand. Det var en joke lidt i stil med denne: youtube

Men tak for dit råd.    

Annonce
Rantzau skrev den 11-05-2020 20:26:05

Du kan koge panelstykket. Du kan hjælpe processen på vej ved at trykke enderne sammen ca. 20 % med en kraftig skruetvinge og et lan. Træet behøver ikke være varmt når det bøjes men skal holdes fugtigt.

Processen hedder stukning, og træet bliver bøjeligt som kogt makaroni. Træet mister en smule i styrke, men det har ingen betydning for et panel.

Det lyder spændende.   

De paneler som er indkøbt, at dels hvid lakeret, dels er de skarret sammen af stykker på 20-40 cm.! Jeg tør ikke damle/koge dem, tror simpelthen ikke kvaliteten er til det.
De oprindelige fodpaneler (fra 1935), var noget trætte og medtagne. Men lige det hjørne var samlet af 2 stk. "lige" fodpaneler, samt 1 stykke, som lignede noget der enten var dampbøjet, eller fremstillet i en drejebænk! Altså et løst, rundt stykke.
Men tak for dit indspark.   

Til stukning skal anvendes helt og ubrudt træ. Du kan sikkert finde en stump hos København Listefabrik magen til dem du har købt.

Stukning er så let som at klø sig i nakken, og det tager ingen tid at forme træet når det er kogt og krympet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis