Hej
Og lige en bemærkning....
Man ser ofte følgende:
På vej ind i havnen står konen på fordækket med en bådshage og 17 stykker tovværk. Manden sidder i cockpittet og styrer skivet mens han råber og skriger ad konen, som gør alt hvad hun kan for at holden båden fri af pælene og kajen.
Når båden er lagt til, skal manden alligevel rundt og checke og diverse knob som konen har lavet er gode nok.
Gør det omvendt:
Konen sidder i cockpittet og styrer, mens manden som oftest har flere muskler til at holden båden fri af kajer og pæle, går på fordækket.
ALLE lærer ALLE knob.
Man aftaler INDEN man kommer ind i havnen, hvordan man skal gøre i forskellige situationer, sejl osv pakkes ned, så der er frit udsyn.
Så tager man en tur rundt i havnen, og finder en plads. Kone, mand, børn og venner skal vide hvad de skal gøre, og IKKE noget med at råbe ad hinanden. Man beder pænt om hjælp hvis man har brug for det - som regel er det ikke nødvendigt, når alle ved hvad de skal.
Alle skal være opmærksomme på om båden rammer noget den ikke skal, og er der ved at ske noget uventet, så sig det roligt, så hele mandskabet ikke går i panik - ingen arbejder godt under stress.
Der kan ikke ske skader på båden i en havn, som ikke kan repareres med småpenge. (større skader dækker forsikringen)
De første 30 gange man sejler sammen, så evaluerer man efter endt "landning".
OG:
Brug vinden - også uden sejl.
Læg mærke til hvor vinden kommer fra.
En motor kan ikke holde en båd fra at drive sidelæns - og slet ikke uden fart. En sejlbåd har et ror, som virker ved meget lav fart - i modsætning til mortorbåde, hvor båden styres ved at dreje skruen/propellen.
Kalkuler med at båden driver sidelæns ved vind fra siden.
En sejlbåd driver dog meget lidt i forhold til en motorbåd, pga. at sejlbåden har en køl.
Brug heller 10 minutter ekstra ved at lade sig driv ind på plads, end at bruge motoren og kejte rundt.
OG IGEN:
MELD DIG IND I EN SEJLKLUB OG TAG ET DUELIGHEDSBEVIS...
Mvh ThomasB