Montering af elkomfur

Hej

Ny her i forummet.

Står med et nyt komfur og blevet i tvivl om hvordan ledningerne skal tilsluttes.
På det gamle:
Således en jord (gul/grøn), 2 faser (sort) og en nul (blå)- men der er en afklippet ledning??

På det nye er der 5 ledninger.
Og der står således:
Kan jeg blot vælge 3N i ovenstående og tilslutte alle 5 ledninger? På min eltavle står der "Max 10 amp. komfur" kan den klare det?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil bruge det ny kabel, skal du montere den blå i klemmen  længst til venstre i stikket, jord i det midterste ben og resten må du selv vælge. Du skal montere komfuret efter det øverste skema (det indrammede). Blå i 5 med en lus til 4. gulgrøn til PE og resten efter eget valg i 1, 2 og 3.
De 10A burde kunne klare det, men jeg ville sætte 13Asikringer i gruppeafbryderen.

fase
Er du sikker på, at teksten under dine sikringer er korrekt? Der står 10A i teksten, men det er en 16A sikring, der sidder over. Tilsvarende ved disponibel står der 16A, men det er en 10A sikring. Kunne være byttet rundt.
Er der nogen grupper med 3 faser i tavlen?

Som det er vist på billedet af gruppeafbryderen, har du en gruppe med to faser sikret med 16 A (der står C16 på gruppeafbryderen, så mærkningen er forkert). Du kan derfor montere komfuret som vist på det øverste billede med blå i  N, Gulgrøn i PE, brun i L1 og grå og sort i L2 og L3 (3FOJ). Stikket monterer du så således fra venstre mod højre: Blå i N, brun i den næste, gulgrøn i den midterste, grå og sort i klemmen til højre for jordklemmen, den sidste længst til højre skal være ledig, ligesom den er nu

fase
Ja det har i ret i. Elektrikeren må selv have byttet om på dem. Har lige forsøgt at afbryde så det er de midterste 2 der er til komfuret og ingen med 3 faser.
Så monterer dem som de var i det gamle komfur.
Skal jeg bytte rundt på sikringerne så der er 10A til komfuret og 16A til disponibel eller lade det være som det er nu?
Annonce
Du skal lade det være, så du har 16A til komfur. Det er alene teksten under sikringerne, der er forkert.
Monter som Fabrin skriver.
Super! Tak for lynhurtig hjælp begge to!
Du kan ikke bytte om på sikringerne, de er også OK til dit komfur. Det er opmærkningen, der er forkert. Hvis du forbinder som jeg har fortalt i mit sidste indlæg, vil komfuret være forbundet til 2 faser, nul og jord og vil fungere. samtidig vil det være forberedt til tilslutning til en trefaset gruppe, hvis det skulle komme på tale.

fase
Perfekt takker! Det virker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis