Hvad ville I gøre - ny(e) stikkontakt(er)

Hejsa

Jeg har en ældre stikkontakt, som periodisk ikke fungerer.. (måske er den slidt?)
Det betyder jo, at jeg må have en ny. I den forbindelse ville jeg lige høre jer ad, hvad I ville gøre?
Jeg er helt bekendt med at jeg ikke selv må etablere nye/flytte eksisterende installation.

Jeg kunne godt tænke mig at flytte kontakten længere ind i hjørnet, desuden kunne jeg godt tænke mig at have to kontakter, hvad gør man nutildags?🙂

Eksisterende installation er i rør, der er ikke ført rør videre fra denne kontakt.
væggen er pudset gasbeton, dåsen bag eksisterende kontakt er i træ.


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke gøre andet end at skifte den det andet griber om sig.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

At flytte stikkontakten og etablere en mere skulle ikke være en større operation. Du laver en rille, så røret kan forlænges samt trækker nogle nye ledninger i røret. Hust at trække en jordledning med for en sikkerheds skyld. Hvis du med en ekstra stikkontakt mener en dobbelt stikkontakt, afslutter du jordledningen i en samlemuffe. Drejer det sig om at udvide med en stikkontakt, kan de kun fås med jord. Du skriver at din stikkontakt er monteret i en dåse af træ. Det tyder på, at installationen er fra 60erne. For ikke at skulle have aktiv jordforbindelse kræves det, at du har et HPFI/CRD relæ. Hvis du vil udvide med en stikkontakt, er der to måder at gøre det på. To stikkontakter med afbryder ved siden af hinanden eller stikkontakter uden afbryder, som fås med 1, 2 eller 3 sammen byggede.

fase
Tak for bud🙂

Jeg har egentlig styr på processen omkring at fræse og forlænge røret, med en polygonmuffe, og en stump rør.. 🙂

Jeg var bare nysgerrig efter hvad der var fikst, i forhold til at have to kontakter, i stedet for en..
Er det så simpelt som at sætte to 1,5m indmuringsdåser ved siden af hinanden(hvis de skal kunne afbrydes?

Huset Er fra 1965, så godt ramt🙂
Jeg har HFI, ikke HPFI. Bør jeg få det skiftet til HPFI?
Jeg ville også få skubbet en jordledning med i røret,  når det skal laves, så var den der i hvert fald🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ja, du burde overveje at få skiftet dit HFI relæ ud med et HPFI  relæ. Du skal ikke skubbe en jordledning med i røret. Du skal have nye ledninger i det gamle rør, så jordledningen trækkes i sammen med de ny. Hvad der bedst ud kommer an på øjnene, der ser. Der er et par eksempler på stikkontakter med og uden afbryder i linkene.
Dobbelt stikkontakt også som trible    Enkelt med afbryder

fase
Annonce
Så du ville skifte de gamle nul/fase ledere ud med nye? Jeg var i tvivl, om de gamle skulle forblive der, for at sikre ens kabling, på etagen (1.sal er næsten fuldt opdateret, og trukket med kabler, uden rør)
Da jeg har fuga softline63 andre steder i huset, giver det vel bedst mening med 2x1,5 modul (dobbelt)..
Jeg var bare nysgerrig efter om, der var andre smartere løsninger, da jeg tænkte en dobbelt 1,5modul var lidt voldsom..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvis du i forvejen har fuga med softline rammer, vælger du da bare det. Du kan se mulighederne samme sted som angivet i linkene.

fase
Når du skriver " længere ind i hjørnet "
Så går man ud fra at de nuværende ledninger bliver for korte. Du kan stadig få dobbelt stikkontakt i Fuga. De er så uden jord.
Man kan sikkert trække 3 x 1,5 mm2 kabel hen i røret og mure det ind på sidste stykke. Det er tilladt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis