Hæve lofthøjde når nyt tag og galv/stern laves i 70er hus?

Hej, vi kigger på et hus fra 1972 som har mange k2'er og k3'er på taget og under taget. Det har 20-25 graders hældning, så tror det er gitterspær, men det kan vel laves om til hvad der er smartest i forhold til loft?

Hvis muligt vil vi gerne have akustikloft (Må ikke være troldtekt, da den bedre halvdel ikke kan fordrage det) og det kræver som jeg har forstået det at der er "luft" på den anden side af pladen, men lofthøjden i det nuværende hus er 2.32-2.34.

Er det muligt at hæve lofthøjden når nu man alligevel installere nyt stern, gavl, vindskeder og tag og ændre det prisen meget?
Loft til kip er også en mulighed, men tænker det er svære at få huset lavet velisoleret hvis man får det og måske en del dyrere?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er kun muligt at hæve lofthøjden ved at sætte nye spær på huset. Og så er det en noget dyr omgang. Men det er ikke korrekt at der skal være luft over akustik plader. Det allerbedste er at der er isolering direkte over. Men der skal naturligvis også være dampspærre. elinstallationer  m.m.
Du piller det gamle loft og forskalling ned og vil kunne ende på samme lofthøjde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan teoretisk set godt hæve spærfoden, men det kræver ændring af gitterkonstruktion. Kan slet ikke betale sig.
Loft til kip med gitterspær kan lade sig gøre men kommer ikke til at se specielt fedt ud, uden at ændre spærkonstruktionen. Det er dyrt. 


Mvh Troels
Hvis du alligevel skal have nyt tag på kan man sagtens hæve det hele. Det er bare og forhøje dine vægge.
Men hvis du ikke selv er super duper selvbygger tror jeg ikke helt det kan svare sig økonomisk. Hvis jeg skulle skifte tag ville jeg ikke betænke over at gøre det på en halvfjerdser villa.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt skrev den 11-05-2020 08:52:09

Hvis du alligevel skal have nyt tag på kan man sagtens hæve det hele. Det er bare og forhøje dine vægge.
Men hvis du ikke selv er super duper selvbygger tror jeg ikke helt det kan svare sig økonomisk. Hvis jeg skulle skifte tag ville jeg ikke betænke over at gøre det på en halvfjerdser villa.

 Har ikke tænkt mig at gøre det selv, men lyder til lofthøjden bare skal forblive det den er. 

Hvis muligt at planen også at ilægge gulvvarme og hvis det er den helt store omgang med at bryde 30+ cm ned under gulvet for at få isolering i, kan man måske køre længere ned for at få højere til loftet, men ikke sikkert det er en god ide pga vinduer osv
Hvis du både vil bryde gulvet op, og skift stern, gavl, vindskeder og tag - så er der kun ydervæggene tilbage. Du bør seriøst overveje at rive hele huset ned, og bygge et nyt. Det er billigere at bygge nyt end at renovere, og samtidig får du et bedre isoleret hus, som er billigere i drift og vedligehold.
Annonce
jenshøj skrev den 11-05-2020 13:33:49

Hvis du både vil bryde gulvet op, og skift stern, gavl, vindskeder og tag - så er der kun ydervæggene tilbage. Du bør seriøst overveje at rive hele huset ned, og bygge et nyt. Det er billigere at bygge nyt end at renovere, og samtidig får du et bedre isoleret hus, som er billigere i drift og vedligehold.

Det har jeg også tænkt, men det er et hus til 3600000 pga beliggenhed, og min tanke er at lave det lidt løbende da vi ikke har pengene til at få det alt lavet af fagfolk. 

Mine guestimater er
Bryde Gulv og gulvvarme i hvor vi selv laver alt undtagen at lægge slanger og koble dem til 200k
Nye alu vinduer 150k (Fagfolk)
Nyt tag, stern osv 350k (Fagfolk)
Ikea Køkken + bordplade 150k
Husmurs isolering 20-30k (Fagfolk)
2 x Badeværelse 300k
Elektriker 50k
VVS 50k
Total 1,180,000k

Tænker et hus på 175k koster 2mio og det skal betales i ét hug, er det bare mine tal der er helt i hegnet?

SkipperMix skrev den 11-05-2020 13:54:43

Det har jeg også tænkt, men det er et hus til 3600000 pga beliggenhed, og min tanke er at lave det lidt løbende da vi ikke har pengene til at få det alt lavet af fagfolk. 

Mine guestimater er
Bryde Gulv og gulvvarme i hvor vi selv laver alt undtagen at lægge slanger og koble dem til 200k
Nye alu vinduer 150k (Fagfolk)
Nyt tag, stern osv 350k (Fagfolk)
Ikea Køkken + bordplade 150k
Husmurs isolering 20-30k (Fagfolk)
2 x Badeværelse 300k
Elektriker 50k
VVS 50k
Total 1,180,000k

Tænker et hus på 175k koster 2mio og det skal betales i ét hug, er det bare mine tal der er helt i hegnet?

 Svært at vurdere, når man ikke kender huset og delprojekterne præcist, men i forhold til egen erfaring, så er de i hvert fald ikke urealistiske. Det kan være dine badeværelser skrider og EL/VVS skrider, men på den anden side, hvis I kan lave ALT på nær lægge slanger og tilslutning ved en gulvvarme-entreprise i et helt hus, som jo også kan dække over understøbning af indervægge - dertil kommer  evt. omlægning/fornyelse af kloak vandrør etc, så kan I også lave en del af det tunge på et badeværelse.

Når det er sagt - hvis I har et hus der skal totalrenoveres som i har givet 3,6 mill. for, så tyder det da på, at I bor i et godt område og det er netop dér, hvor man kan "få sine penge tilbage" ved riv ned og byg nyt. Det er klart, at den regning ikke kan deles op, men hvis jeg havde givet 3,6 mill. for "en grund", så ville jeg klart overveje at bygge nyt og så evt. smide lidt havregryn/paste ind i madplanen de første år :)

Alternativt skrue ned for ambitionerne og så bo i huset nogenlunde som det er og nyde den fantastiske beliggenhed.

Ja, det lyder bestemt som om at det bedst kan betale sig at rive det ned og bygge nyt, med mindre at det er et meget specielt hus med sjæl og charme.
Bygge budgetter har det med at skride. Derudover vil et nybygget hus holde en bedre kvm pris i salgs øjemed.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis