Hår - Mos ligende væksts på udvendigt murværk

Hej
Der vokser "hår", ala noget mos lignede på mit murværk, som er cirka 8 år gammelt. Det er ikke at fjerne med en stiv børste af nylon, og jeg er bange for at en stålbørste er for hård ved murværket. Jeg kan kradse det af med en flad-skruetrækker, men så er der godt nok lang vej hjem .. :-)
Jeg er i tvivl om det faktisk er alger, og at algefjern i skumlancen på højtryksrenseren ville hjælpe?
Billeder vedhæftet af problemet, gode råd modtages :-)
Vh, Steffen

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lav som lever i symbiose med alger.

Det sidder godt fast, men kan fjernes med en stålbørste og håndkraft. Det tåler murværk godt så længe du ikke bruger maskiner.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej begge,
mange tak for svar, jeg prøver med den forslået stålbørste fra bauhau. Bør jeg sprøjte algefjerner på med skumlance fra højtryksrenser også, for at dræbe alge spore, hvis det er sådan noget?
Jeg ville starte med algefjerneren eller denne her https://www.harald-nyborg.dk/produkt/husvask-5-l-koncentrat
Ulempen ved den sidste er at det ifølge brugsanvisning skal vaskes af igen, men synes egentlig den er ret effektiv. Messingbørsten ville jeg vente med, indtil jeg havde set om det andet ikke kunne gøre det, og ellers er det nok lettere at børste det af, når det er "dødt".
Det virker heller ikke. Roundup virker ved at midlet optages via de grønne blade og transporteres ned i rodnettet. Sådan vokse lav ikke.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
okay hvad gift virker så
Gift virker ikke. Enten er det stålbørsten eller et rensdyr.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Stop Alger
  • FORSIDE
  • FØR/EFTER
  • HVORFOR ALGEBEHANDLING
  • FACADE OG FLISER
  • BAD OG WELLNESS
  • BEGRONINGER
  • PRISER
  • KONTAKT


Begroninger










Jeg oplever flere og flere kunder der har problemer med begroninger i fuger på murværk, ofte skyldes det et højt vandoptag i murværket og en arkitektur (Funkis) på bygningerne der udsætter murværket for ekstreme vejrforhold ”meget vand”.

Ofte består opgaven i, at mørtel har begroninger (små bælgplanter/græs sort) og der flere steder er påbegyndt mos dannelse på murværket.

Denne type begroninger skal fjernes kemisk, (altså nedbrydes) og kan ikke spules væk med højtryk, da rodnettet er dannet i porerne i underlaget ”mørtelen”. Og mørtel og murværk kan tage skade af højtryk.

Måden på, at kemisk nedbryde disse begroningen er, ved at behandle facaden 2-3 gange over (14 – 45 dages mellemrum) og efterfølgende koste facaden og fuger over. Dette gøres med en stiv kost for at fjerne det visne mos og (små bælgplanter/græs sort).

Da underlaget er murværk, anbefales at benytte et alge og skimmelsvamp bekæmpende middel der ikke indeholder syre (hvilket de fleste gør).

Produktet DeSalin AM – alge og skimmelsvamps bekæmpende middel, indeholder ikke syre og kan let anvendes i lavtrykssprøjte, eller påføres med rulle eller pinsel.

Når murværket er renset for begroninger og rodnettet er ”dræbt”/nedbrudt anbefales det at imprægnere facaden mod vand.

Produktet SurfaPore C er perfekt til denne type opgave, med sin høje diffusionsåbenhed/åndbarhed på 96 % kan fugtet i murværket komme ud men ikke ind. Overfladen ændre ikke farve ved imprægnering med SurfaPore C og produktet har 15 års produkt garanti.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis